Spring til indhold

Digital Post er vejen frem

.

I Odense Kommune bruger vi nu i høj grad Digital Post som et kommunikationsredskab til medarbejdere og borgere. 2011 var året, hvor der for alvor blev sat ind på dette område, og hvor det er blevet markedsført såvel internt som eksternt.

I januar 2012 sendte vi næsten 43.000 breve gennem Digital Post. Det er en stigning på 30 % i forhold til januar 2011.

Nem tilgang til Digital Post
Der er mange indgange til Digital Post: Odense.dk, e-boks, borger.dk og virk.dk. Digital Post er en billig løsning, og der er mange stordriftsfordele ved at bruge den løsning.

Odense Kommune samarbejder med Århus Kommune og Københavns Kommune samt KL og Digitaliseringsstyrelsen om Digital Post.

Digital Post giver mindre ressourceforbrug

Arbejdspladser der benytter Digital post oplever mindre tidsforbrug i forbindelse med udsendelse og modtagelse af svar samt portobesparelser. Mange arbejdssteder oplever dog, at det ikke er gået så stærkt med at få borgerne til at bruge Digital Post, som de havde håbet på, men det kommer lige så stille og roligt.

50 % af alle henvendelser skal være digitale

Hvis vi tæller antallet af breve og Digital Post-forsendelser sammen i hele Odense Kommune, udgør Digital Post i dag cirka 27 %.

På nationalt plan er målsætningen, at 50 % af borgernes henvendelser i 2015 skal komme ind gennem den digitale kanal. Det vil sige gennem digitale selvbetjeningsløsninger og Digital Post.

Borgmesterforvaltningen