Spring til indhold

Hvorfor en strategi for dannelse?

Børn og unge i Odense skal fortsat vokse op og blive fagligt dygtige, og med dannelsesstrategien sætter vi et særskilt fokus på dannelsesarbejdet på hele 0-18-års området. Uddannelse og dannelse skal gå hånd i hånd i Odense.

Medarbejderne i Børn- og Ungeforvaltningen arbejder allerede med dannelse i deres arbejde med børn og unge. Når vi som Børn- og Ungeudvalg er optaget af at få dannelse højere op på dagsordenen, er det i en erkendelse af, at de personlige og sociale kompetencer i en årrække har stået i skyggen af de faglige kompetencer.

Vi ønsker at skabe rammerne for, at vores børn og unge vokser op som hele mennesker, der både kan mestre livet og det fremtidige arbejdsmarked. Det er deres tro på sig selv, nysgerrighed og omsorg for det fælles, der får afgørende betydning for deres muligheder for at skabe et godt liv for sig selv og bidrage til samfundets og byens vækst og udvikling.

Det er i mødet med omverdenen, at mennesker skabes. Derfor foregår dannelsesarbejdet både i hjemmet, dagplejen, vuggestuen, børnehaven, i skolen og i fritidslivet, og derfor skal en del af børnenes dannelsesrejse også være en rejse ind i den mangfoldige verden, de er en del af. Her skal børnene f.eks. gennem leg og læring få erfaring med teknologi, robotter og innovative arbejdsformer. De skal møde naturens muligheder og skønhed, og de skal have oplevelser i kulturelle fællesskaber. Det er blandt andet i de møder, at vi pirrer deres nysgerrighed og sår de første frø, der senere gør børnene i stand til at være dem, der tager del i og skaber det næste.


Dannelsesstrategien tager afsæt i lovgivningen på både folkeskole– og dagtilbudsområdet samt værdisættet i Børn- og Ungepolitikken og Inklusionsstrategien. Børn og unge skal opleve og forstå deres betydning for fællesskab. De skal udfordres og klædes på til at tackle den komplekse verden, de lever i. De skal vokse op med respekt for hinandens forskelligheder og det, de hver især bidrager med til vores by og demokrati.

Dannelsesarbejdet har desuden en tæt og naturlig kobling til Digitaliseringsstrategien og Uddannelsespolitikken – hvor byen er gået sammen om at formulere konkrete ambitioner for, hvordan vi som samlet by blandt andet også har fokus på at ruste vores børn og unge til at mestre livet på godt og ondt.

 

§ DANNELSE & FOLKESKOLEN

§ 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling. -

Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.

Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.

§ DANNELSE & DAGTILBUD

§ 7. Stk. 2. Dagtilbud skal i samarbejde med forældrene give børn omsorg og understøtte det enkelte barns alsidige udvikling og selvværd samt bidrage til, at børn får en god og tryg opvækst.

Børn- og Ungeforvaltningen