Spring til indhold

Mod

I en hverdag og verden med høje krav skal vores børn og unge lære sig selv at kende på godt og ondt. Det skaber fundamentet og troen på, at de kan og er gode nok.

Det er herfra modet udspringer. Modet til at stille sig op foran andre, til at kaste sig ud i nye ting og til at sige til og fra er vigtigt for, at vi som mennesker trives, og for at vi kan navigere i en kompleks verden med mange og forskelligrettede krav.

 

Eksempel 1

Trivslen halter i en 4. klasse, hvor konfliktniveauet er højt. Flere elever er derfor kede af at skulle i skole om morgenen, fordi de frygter at komme i konflikt med en eller flere fra klassen. Klassens team sætter gang i et trivselsforløb, hvor klassen bl.a. taler om værdier og god adfærd i klassen og på de sociale medier. Eleverne spiller også forskellige fiktive situationer for hinanden, hvor de øver sig i at sige fra og i at forsvare hinanden. Efter forløbet har klassen fået en større forståelse for hinanden, og lærerne oplever, at de fleste konflikter tages i opløbet, fordi flere elever har modet til at sige fra.

 

Eksempel 2

I familiehusene er det ikke kun børnene, der arbejdes med. En mor har svært ved at overskue at få børnene ud ad døren om morgenen. Det giver konflikter og dårlige morgener. En familiebehandler hjælper hende til at strukturere morgenen og holde fast i strukturen. Efter en kortere periode cykler både mor og børn af sted i god tid hver morgen. Morens oplevelse af succes betyder, at hun får større sikkerhed og tro på, at hun kan som mor. Samtidig får børnene et billede af en mor, som holder fast, tager ansvar og viser vejen.

 

Eksempel 3

Den årlige temauge på en af vores skoler slutter altid af med, at eleverne skal vise frem, hvad de har lært og lavet i ugens løb. Et af holdene skal slutte ugen af med en modeopvisning. Allerede først på ugen er der en af pigerne, som forsøger at slippe for at skulle på podiet. Hun er bange for, at kammeraterne vil grine ad hende, fortæller hun læreren. Læreren tager initiativ til, at de som en del af undervisningen taler om at stille sig op foran andre. Flere fortæller, de godt kan være lidt nervøse, men at det går over. Det hjælper at tale om det. De får også lavet en aftale om, at den pågældende pige går på podiet sammen med en af de andre. Bagefter er hun både stolt og glad.

 

Mod - relaterede begreber

Selvregulering - selvstændighed - ansvarlighed - integritet - refleksion 

Børn- og Ungeforvaltningen