Spring til indhold

Nysgerrighed

Alle børn fødes med nysgerrighed og åbenhed for verden. Det skal vi blive bedre til at dyrke og udvikle ved at skabe rammer, hvor børn og unge oplever, at de kan være både undersøgende og folde deres kreativitet ud.

Børn skal også lære, at det er okay at lave fejl og komme videre. Det vil betyde en sjovere hverdag for det enkelte barn, samtidig får vi lagt kimen til det innovative og skabende.

 

Eksempel 1

Når børnehavebørnene leger med robotter, er det ikke bare for sjov. De får stimuleret deres nysgerrighed og udviklet deres evner til at undersøge og eksperimentere. Det samme gælder skoleeleverne, når de får besøg af eller besøger de lokale virksomheder og får lov til at udforske den verden. Med teknologien i hånden styrker vi deres motivation, åbenhed og lyst til at lære.

 

Eksempel 2

Vores by – Vores løsninger er en årlig konkurrence for eleverne i 8. klasse. Her skal de give deres bud på fire forskellige udfordringer, der alle relaterer sig til Odenses transformation. Konkurrencen styrker elevernes samarbejdsevne, deres evne til at løse udfordringer og tænke kreativt, samtidig med at de får konkrete erfaringer med innovative arbejdsformer. Nogle af eleverne oplever, at deres løsning har så stort potentiale, at der arbejdes videre med den, og på den måde bliver deres arbejde en del af noget større.

 

Eksempel 3

En 9. klasse tager som en del af deres skolegang på en international linje til Italien. Her indkvarteres de hos deres italienske skolekammerater og tager del i familiens liv, skoledagen og når også at opleve nogle af de kulturelle mesterværker, Italien huser. De lærer at undre sig og at stille spørgsmål, samtidig med at de bliver klogere på andres levemåde.

 

Nysgerrighed - relaterede begreber

Åbenhed - læringslyst - videbegær - problemløsningsevne - kreativitet - motivation - forundring

Børn- og Ungeforvaltningen