Spring til indhold

Realisering af dannelsesstrategien

Realisering af dannelsesstrategien sker i praksis ved udarbejdelse af handleplaner på afdelingsniveau i andet halvår af 2017. Med afsæt heri arbejder den enkelte institution/skole/arbejdsplads med fokus på de fire karaktertræk.

Dannelsesarbejdet følges i kvalitetssamtalerne og læringsmiljøvurderingerne på hhv. skoler og børneinstitutioner, desuden bliver fortællinger fra praksis væsentlige i forhold til at følge arbejdet og dele erfaringerne. Arbejdet med at skabe sammenhæng og kontinuitet lokalt - fra f.eks. daginstitution til skole - varetages af børne- og ungeledergrupperne. Et konsulentteam vil følge arbejdet ved årlige besøg.

 

Vi er sammen om opgaven

Dannelsesopgaven er en fælles opgave, der styrkes i dialog. Derfor rummer realiseringen også forskellige fora for dialog:

  • En årlig konference
  • To årlige møder for forældre
  • To årlige inspirationsmøder for medarbejdere

Det får børnene ud af det

Arbejdet med dannelse forventes at bidrage til:

  • At flere børn og unge trives
  • At børn og unge bliver fagligt dygtigere
  • At flere børn er uddannelsesparate i 8.klasse
  • At flere unge gennemfører en ungdomsuddannelse.

Vi følger udviklingen i kvalitets systemet ’Sammen om kvalitet” og i eksisterende afrapporteringer og undersøgelser.

 

Dannelsesstrategien og Odense-målene

Realiseringen af dannelsesstrategien vil bidrage til fire ud af de otte Odense-mål.

 

Børn lærer mere og er mere kompetente

Børn og unges trivsel og tro på sig selv er afgørende for deres engagement, motivation og evne til at tilegne sig ny viden. Dannelsesstrategien og realiseringen af denne skal bidrage til, at flere børn og unge, fra de er helt små, vokser op med stærke personlige og sociale kompetencer som fundamentet for at blive fagligt dygtige.

 

Flere kommer i uddannelse og job

Odense har en målsætning om, at flere kommer i uddannelse og job. Dannelsesstrategien og realiseringen af denne skal bidrage til, at flere unge opnår de nødvendige personlige kompetencer til at kunne fortsætte, selvom tingene bliver svære. Det forventes derved, at frafaldet fra ungdomsuddannelserne mindskes, og at flere unge får en uddannelse og senere også får fodfæste på arbejdsmarkedet.

 

Flere borgere er sunde og trives

Stærke personlige og sociale kompetencer har afgørende betydning for den enkeltes trivsel. Det at kende sig selv og kunne sige til og fra har stor indflydelse på den unges mentale sundhed og dermed også den unges samlede sundhed og trivsel. På samme måde er nysgerrighed og mod personlige kompetencer, der er med til at skabe større muligheder og dermed også glæde for den enkelte. Det forventes derfor, at arbejdet med dannelse vil styrke børn og unges sundhed og trivsel, ligesom det vil skabe fundamentet for et voksenliv med sundhed og trivsel.

 

Flere borgere er betydningsfulde deltagere i fællesskaber

Børn- og Ungeforvaltningen har i de senere år haft et særligt fokus på at styrke børnenes muligheder for at deltage i fællesskaber. Dannelsesstrategien og realiseringen af denne forventes at understøtte det arbejde. Når det enkelte barn eller den enkelte unge ved, hvad han eller hun har at bidrage med, styrkes forudsætningerne for at tage aktivt del i fællesskabet.

Børn- og Ungeforvaltningen