Et sprogligt fundament er vigtigt
Børn- og Ungeforvaltningens strategi for børn og unges sprog i dagtilbud og skole sætter rammer og retning for de professionelles arbejde med sprogindsatsen, fra de møder forældre og børn første gang til og med skole.
![](https://www.odense.dk/-/media/images/politik/politikker,-strategier-og-vision/strategier-og-handleplaner/læse.jpg?h=643&iar=0&mw=964&w=964)
Dagtilbudsloven, folkeskoleloven og Odense Kommunes politikker udstikker samlet set rammerne for sprogarbejdet for Børn- og Ungeforvaltningens medarbejdere – et arbejde, der hviler på et forskningsmæssigt dokumenteret grundlag, og som fremmer sammenhæng og kvalitet i indsatsen for børn og unge i et 0-18-årsperspektiv.
Sprog er en fælles betegnelse for det talte og det skrevne sprog. De 4 sprogfærdigheder: læse, skrive, lytte og samtale er sammenhængende færdigheder, der udvikles i tæt samspil med hinanden. Sprog er under udvikling livet igennem og udvikles i sociale fællesskaber. Barnets og elevens kommunikative og sproglige udvikling foregår i en social sammenhæng i relation til og i interaktion med andre børn og voksne.
Barnets og elevens trivsel og evne til at indgå i fællesskaber er af betydning for sprogudviklingen. Egenskaber som mod, ihærdighed og optimisme er befordrende for barnet og elevens sprogudvikling.
Sprog og læsning hænger sammen. Vi ved i dag, at en elevs læsefærdigheder i 6. klasse kan føres tilbage til barnets sprogfærdigheder i førskolealderen. Det er således afgørende at arbejde for dagtilbud af høj kvalitet, hvor sprogarbejdet er indtænkt i alle hverdagens aktiviteter og i de lovbundne læreplanstemaer. En tidlig indsats i forhold til børns sproglige udvikling er af særlig betydning for børn, der ikke taler et alderssvarende dansk. Børn og unge skal mødes af medarbejdere, der støtter dem i at indgå i sproglige fællesskaber, der giver dem mulighed for at udvikle deres dansksproglige, begrebsmæssige, kommunikative og skriftsproglige færdigheder.
Udmøntningen af strategien er i Børn- og Ungeforvaltningen et fælles ansvar imellem Skoleafdelingen, Dagtilbudsafdelingen og Sundhed og Forebyggelse.