Spring til indhold

Erhvervsrettede selvbetjeningsløsninger på virk.dk

Virksomheder i Odense Kommune har ønsket lettere adgang til digitale selvbetjeningsløsninger. Det har de fået i september 2013 via virk.dk. Hjemmesiden, som virksomhederne i benytter i stor stil, huser nu også alle kommunale selvbetjeningsløsninger. .

Virksomheder kan nu søge om eksempelvis byggetilladelser, udeservering eller begravelseshjælp på virk.dk i stedet for at hente tilladelserne på odense.dk. Virk.dk tilbyder kommunale selvbetjeningsløsninger. Et tilbud, der er udviklet i samarbejde med Kommunernes landsforening, Odense, Vejle og Ballerup kommuner.

”Som pilotkommune bliver vi blandt de første tre kommuner i Danmark, der kan tilbyde vores virksomheder at betjene sig selv digitalt på virk.dk. Det er vigtigt, at vi gør det så let som muligt at være virksomhed, så virksomhederne kan fokusere på at skabe vækst og beskæftigelse. Det er derfor helt naturligt for os at gå forrest og hele tiden gøre livet lettere for vores lokale virksomheder”, siger borgmester i Odense, Anker Boye.

Vi lytter til vores erhvervsliv
Odense Kommune har været i dialog med blandt andre Dansk Industri og en række lokale virksomheder, som har haft et stort ønske om at blive lettet for administrativt bøvl og kunne koncentrere dialogen ét sted – nemlig på virk.dk.

”Virksomhederne får nu præcis det, de har bedt om. Og de vil fremover opleve en sagsbehandling, der både bliver hurtigere og mere enkel, fordi virksomhederne kan betjene sig selv, hvor som helst og når som helst”, siger Mette Beck-Nielsen, tidligere kontorchef i Erhvervskontakten i Odense Kommune.

Værdifulde erfaringer
De tre pilotkommuner arbejder meget forskelligt med digitalisering. Og samarbejdet har været lærerigt, lyder det fra Erhvervsstyrelsen.

”Der er i disse år et stort arbejde i gang for at få digitaliseret den offentlige sektor. Målet med de digitale satsninger er at effektivisere og samtidig skrue op for servicen over for borgere og virksomheder. Odense Kommune har arbejdet strategisk med digitalisering i mange år. Odense, Vejle og Ballerups samlede erfaring med selvbetjeningsløsninger overfor erhvervslivet er værdifulde. Jeg håber, at andre danske kommuner vil lade sig inspirere af det gode arbejde”, siger Betina Hagerup, direktør for Erhvervsstyrelsen.

130 selvbetjeningsløsninger hjælper virksomhederne
I alt 130 digitale selvbetjeningsløsninger fra Odense Kommune blev tilgængelige på virk.dk fra d. 19. september 2013, hvor Digitaliseringsmessen13 bliver afholdt i Odense med omtrent 1800 deltagere fra hele landet.

Digitaliseringsmessen er samtidig startskuddet til en kampagne, der skal bringe de 95 øvrige kommuner på omgangshøjde med Odense, Ballerup og Vejle.

Borgmesterforvaltningen