Spring til indhold

Bæredygtig mobilitet

Odense Kommune sætter med Klimahandleplan 2024 et mål om, at CO2-udledningen fra transportområdet i Odense reduceres med samlet 100.000 ton frem mod 2030.

Billede af en bus ved et busstoppested samt cykler

Prognose for CO2-udledning fra trafikken i 2030

I 2022 udgjorde transporten 23 % af Odenses CO2-udledning. Frem mod 2030 forventer Odense Kommune, at antallet af personbiler i Odense stiger fra ca. 80.000 til ca. 98.000. Som følge af den nationale omstilling til vedvarende energi vil udledningen fra energiområdet falde. Tilsammen betyder det, at transporten i 2030 vil udgøre 46 % af Odenses CO2-udledning. Odense Kommune har reelt mulighed for at påvirke ca. 80 % af CO2-udledningen fra trafikken i Odense, da de resterende ca. 20 % stammer fra gennemkørende trafik (primært motorvejstrafik).

 

CO2-udledningen fra trafikken forventes i 2030 at udgøre 217.000 ton. Med Klimahandleplan 2024 har Odense Byråd vedtaget et mål om, at CO2-udledningen fra transportområdet i Odense reduceres med 100.000 ton senest i 2030. Dermed fastholdes målet for reduktion af udledninger fra transportområdet frem mod 2030 på 46 %. 

 

For at nå dette ambitiøse mål har Odense Kommune vedtaget en ny grøn mobilitetsplan, der skal sikre denne reduktion senest i 2030. Planen forventes klar til politisk vedtagelse i sommeren 2023. Herudover indeholder Klimahandleplan 2024 en række initiativer indenfor bæredygtig mobilitet.

 

Initiativerne i Bæredygtig mobilitet er:

  1. En ny grøn mobilitetsplan for Odense 
  2. Lavere hastigheder på vejene i Odense
  3. Kollektiv trafik skal være reelt alternativ til bilen 
  4. Non-road
  5. Klimavenlige byområder
  6. Elektrificering og parkering
  7. Samkørsel og delebiler
  8. Mere aktive og grønne transportvaner
Læs mere om initiativerne i Klimahandleplan 2024

Klima- og Miljøforvaltningen