Gode råd om jord og børn

Gode råd om børn og jord

Små børn har en tendens til at proppe alt i munden; jord, beskidte fingre, legetøj og meget andet. Samtidig er små børn særligt følsomme over for nogle af de mest almindelige stoffer, som jorden er forurenet med. Det skyldes, at børn stadig er under udvikling og har et langt liv foran sig.

De fleste hverdagsråd handler derfor om at skåne små børn mest muligt for kontakt med forurenet jord:
  • Vask hænder
  • Klip negle
  • Skift sko
  • Gør ofte rent
Ved at følge rådene minimerer du risikoen for, at dine børn indtager forurenet jord.
  • Gør det til en god vane altid at vaske hænder inden et måltid, efter udendørsleg og havearbejde. Brug evt. en våd engangsklud eller en vådserviet til at vaske hænderne, når I er på tur.
  • Skift sko
  • Husk, at børn ikke bare risikerer at spise jord, når de leger i haven. De risikerer også at indånde jord, som bliver opblandet i husstøv, og at spise jord, der kommer med indenfor. Fx via beskidte sko.
  • Brug derfor ikke de samme sko udenfor og indenfor. Det er også godt, at du sørger for, at dine børn har skiftesko med i institution.
  • Læg ikke tæpper ved indgangsdøre, eller hvor mange mennesker færdes dagligt, da skidt hober sig op i tæpper. Læg i stedet måtter, som kan rengøres dagligt. Læg desuden skraberiste foran døre. Et andet godt råd er at undgå, at børn bruger garderober og entreer som legearealer. Det undgår du bedst, hvis du indretter hjemmet eller daginstitutionen, så børnene kan tage udendørs tøj og fodtøj af uden først at skulle passere opholdsrum.
  • Gør ofte rent
  • Sørge for at feje, støvsuge og vaske ofte. Både gulve og møbler skal holdes rene.