Hesbjerg Skov - samarbejde om mere vild natur

Den Danske Naturfond har købt Hesbjerg Skov. Nu skal Odense Kommune samarbejde med dem om at skabe mere vild natur og udvikle den eksisterende natur.

Den Danske Naturfond har købt Hesbjerg Skov, og skoven får fremover lov til at blive vild og leve på sine egne betingelser. Skovområdet er 170 hektar stort, og ligger vest for Odense - kun 10 kilometer fra centrum af byen.

Naturfonden har købt skoven med donationer og støtte fra 15.500 danskere og 115 virksomheder, som tilsammen har finansieret omkring halvdelen af skoven.

Det er ganske særligt, at en skov så tæt på en af Danmarks største byer nu får lov til at vende tilbage til sit udgangspunkt, hvor træer, planter og dyr får lov til at udfolde sig med meget lidt menneskelig indblanding. Kun omkring tre procent af de danske skove er nemlig sikret som fristeder for naturen, men med købet af Hesbjerg Skov bliver der gjort noget ved det på Fyn.

Odense Kommune og Naturfonden skal i fremtiden samarbejde om at genoprette og udvikle naturen, så vi får et optimalt grundlag for at lade biodiversiteten sprede sig mellem træerne. Det vil fortsat være tilladt at færdes i skoven.

Der er planer om at sætte flere bænke og shelters op, så det efter en kort cykeltur fra centrum bliver muligt at komme ud og få spændende naturoplevelser for store og små, men naturligvis med respekt for naturen og dyrelivet i skoven.

Læs mere om indsatserne i Hesbjerg Skov i Handleplan for natur og biodiversitet.