Hvad kan du selv gøre?

Du kan selv gøre noget for at gøre Odense til en vildere kommune med mere natur og biodiversitet. Her er et par eksempler:

Kvinde og hund i have under træ foran bygninger. Det er efterår

Det behøver ikke at være svært at hjælpe naturen - se her, hvad du selv kan gøre

Slip haven fri - initiativ fra Dansk Naturfredningsforening

Køb et træ i Danmarkslunden i Odense

Tjek biodiversiteten i din egen have og få tips til årets gang i den vilde have

Biodiversitet i børnehøjde

Natureventyr i Sejerskoven

Det er vigtigt, at børn lærer om biodiversitet, og hvor vigtigt det er at passe godt på naturen.

Derfor har Odense Kommune lanceret natureventyret "Lucas og den store opdagelsesrejse" og sammen med det et aktivitetshæfte, som I kan tage med jer hjem.

Så kan I nemlig lege og lære videre om biodiversitet hjemme børnehuset, i SFO'en eller i jeres egen have.

Gå natureventyret "Lucas og den store opdagelsesrejse" (Sejrskoven)

Gå natureventyret "Mysteriet om den forsvundne strandtudse" (ved fjorden i Seden Strandby)

Hent aktivitetshæftet "Falk Fjords vilde aktiviteter" i en printvenlig version (linket åbner i en pdf-fil)

Biodiversitet i skolen

På Højmeskolen har eleverne arbejdet med biodiversitet, hvilket har betydet, at store græsområder er blevet til vilde områder, hvor eleverne som en del af undervisningen kan undersøge dyre- og plantelivet. I videoen her kan du finde inspiration til et projekt på din egen skole og se, hvordan eleverne har gjort.