Forsøg med mere biodiversitet på de kommunale arealer

Odense Kommune tilpasser løbende driften af forskellige arealer for at skabe mere biodiversitet. Vi forsøger at gøre det smart og bæredygtigt - efter principperne i Brandmandens Lov.

Odense Kommunes Park og Vej-afdeling samarbejder lige nu med Habitas om et Vild Med Vilje-projekt, der skal samle og målrette afdelingens mangeårige fokus på biodiversitet. I projektet prøves nogle forskellige ting af, fx kører vi en række forsøg med at omlægge driften af nogle bestemte arealer og undersøge, hvad det betyder for biodiversiteten.

Park og Vej vedligeholder ca. 1.750 hektar grønne arealer, 1.000 hektar plantebælter og skove, 100 legepladser, 22.000 vejtræer, 1.465 km. vejrabatter og meget andet. Det er den grønne infrastruktur i byen, som også kan være små åndehuller for naturen i en ellers tæt befæstet by. Der ligger et stort potentiale i at drifte de kommunale arealer naturvenligt, men der er stor forskel på de forskellige grønne arealers potentiale og også et budgetmæssigt hensyn. Derfor arbejder Odense Kommune målrettet med de arealer, hvor der er de bedste chancer for at skabe gode betingelser for at naturen kan trives.

Hør kontorchef Allan Bach Laursen fortælle mere om projektet i klippet her, bl.a. hvordan det skal hjælpe med at prioritere biodiversitetsindsatsen ud fra principperne bag Brandmandens Lov.