Til dig, som overvejer at blive udpeget hjælper

Du har overvejet at lade dig ansætte af Odense Kommune, til at udføre personlige og/eller praktiske opgaver som udpeget hjælper, efter servicelovens § 94.
Læs nedenstående, inden du indgår i en eventuel samtale og kontrakt om at være hjælper.

Udpegning og godkendelse af en hjælper

I Odense Kommune er vi bevidste om at opgaver som en udpeget hjælper kan udføre, kan have nogle individuelle begrænsninger. Vi forbeholder os derfor ret til at afslå dig som hjælper, hvis eksempelvis din relation til den borger der skal modtage hjælp, ikke vurderes forenelig med de opgaver du vil skulle udføre. Vi vægter højt at du har lyst til opgaven, har meldt dig frivilligt og at arbejdet er foreneligt med dit nuværende liv, arbejde og studie. Vi forbeholder os ret til at fravælge dig, hvis vi ikke vurderer du er egnet til opgaven.

Udregning af tid og løn

Rehabiliteringsrådgiveren foretager en udmåling af tid til de bevilligede opgaver, svarende til den tid, som hjemmeplejen i gennemsnit ville bruge på at udføre opgaverne. Opgaver som har karakter af omsorg og socialt nærvær, er ikke en del af den udmålte tid, disse forventes dækket via privat netværk/familie.
Hvis det er din samlever, dit voksne hjemmeboende barn eller anden nærtstående i samme husstand du ansættes til at hjælpe, forventes det at du bidrager til at vedligeholde såvel din nærtståendes som dine egne færdigheder, ved at I fortsat udfører de opgaver I hver især kan.

Oplysningspligt

Du har pligt til at indberette din løn, og den kan blive modregnet eventuel offentlig forsørgelse som kontanthjælp, SU mm.

Oplæring

Skal du som udpeget hjælper udføre personlig pleje og/eller forflytninger, vil Odense Kommune stille som krav, at du deltager i relevant oplæring.
Oplæringen vil være svarende til den oplæring en ansat gennemgår i hjemmeplejen, dog udmålt i forhold til de opgaver og behov der specifikt gør sig gældende hos den borger, du skal ansættes som hjælper hos.

Forventninger til dig som hjælper

For at blive ansat som udpeget hjælper, skal du kunne tale og forstå dansk. Odense Kommune indgår en retlig bindende kontrakt med dig. Det betyder at Odense Kommune forventer at du udfører de arbejdsopgaver som du er ansat til, og som fremgår af kontrakten. Du skal på Odense Kommunes forespørgende, såvel mundtligt som skriftligt kunne redegøre for borgerens tilstand.
Du har pligt til at meddele Odense Kommune, hvis der opstår forandringer i borgerens funktionsevne og hjælps behov enten i opadgående eller nedadgående retning. Du har ligeledes pligt til at meddele Odense Kommune, hvis du ser et eventuelt behov for anden hjælp, eller hjælpemidler.

Rehabilitering

I Odense Kommune arbejder vi rehabiliterende. Det betyder at vi støtter borgerne i at bevare eller genvinde deres funktionsniveau. Du har som hjælper ansat af Odense Kommune, også pligt til at arbejde rehabiliterende. Det betyder at du skal inddrage borgeren i det omfang det er muligt, og du må ikke være en hindring for borgerens udvikling eller opretholdelse af funktionsniveau.

Hviletid og fridøgn

Ifølge arbejdsmiljøloven har du krav på hviletid og fridøgn, og Odense Kommune forventer at du overholder dette. Fridøgn: Du har ret til en sammenhængende periode på 24 timer, minimum en gang ugentligt. pr. uge. Hviletid: Du har ret til fri i en sammenhængende periode på 11 timer pr. døgn.

Hjælperens fravær

Du skal give Odense Kommune besked, hvis du holder ferie eller er fraværende af anden årsag. Hvis du er syg skal du melde dig syg til kommunen, som er din arbejdsgiver. Borgeren vil i sådanne tilfælde blive tilbudt hjælp fra Odense Kommunes hjemmepleje, hvis hjælpen ikke kan afvente at du er rask. Du kan og må ikke uddelegere opgaverne til anden person, hvis du ikke har mulighed for at udføre opgaverne selv.

Tilsyn

Odense Kommune har tilsynsforpligtigelse med ordninger med udpeget hjælper, og de opgaver der udføres i borgernes hjem. Odense Kommune kan derfor komme på tilsyn efter nærmere aftale, samt uanmeldt via Kontrolgruppen. Odense Kommune forventer af dig, at du så vidt muligt deltager ved tilsyn. Odense Kommune er forpligtet til at meddele Kontrolgruppen, hvis der opleves forhold der giver anledning til bekymring. Skulle du have lyst til at arbejde med praktiske opgaver eller pleje i flere timer end hvad du kan tilbydes som selvudpeget hjælper, så er der stor sandsynlighed for, at en af vores dygtige hjemmeplejegrupper kan have behov for din hjælp. Du kan orientere dig på Odense.dk om, hvor der er ledige stillinger.

Ældre- og Handicapforvaltningen