Spring til indhold

Afstå gravsted

Her kan du søge om afståelse af gravsted.

Kontaktinformation

Kirkegårdsadministrationen

Nørregade 36
5000 Odense C
65 51 27 47

Husk altid at bruge Digital Post til personfølsomme oplysninger.

Digital Post

Kirkegårdsadministrationen - for borgere
Kirkegårdsadministrationen - for Erhverv

Email

kirkegaardskontoret@odense.dk

Åbningstider for telefonisk henvendelse

Man - Tor 10:00 -14:00
Fre 10:00 -12:00

Personlig henvendelse er ikke mulig i øjeblikket.

Hvis et gravsted ønskes afstået på en af Odense Kommunes kirkegårde, skal alle indehavere til gravstedsretten og samtlige afdødes nærmeste pårørende er enige i afståelse af gravstedet.

Vær opmærksom på at:

  • Når vi har modtaget afståelsen, er den bindende, og det er ikke muligt at fortryde
  • Det er kun effekter over jorden, som bliver fjernet. Afdødes jordiske rester forbliver i gravstedet
  • Gravstedet kan ikke sælges igen før gravfreden er udløbet
  • Det er ikke muligt at få penge retur
  • Du modtager ingen regning for afståelsen. Se derfor bort fra afsnittet på blanketten om, at regning betales, før arbejdet udføres

Der vil blive ryddet afståede gravsteder tre gange årligt i februar/marts, juni og oktober afhængigt af vejret.

Monumenter og andet på gravstedet vil blive tilintetgjort, hvis det ikke er afhentet inden rydningsmåneden.

Vigtigt ved ansøgning:

  • Løsningen kræver at du logger ind med NemID, og ud over det, er det af hensyn til vores sagsbehandling nødvendigt at du indtaster dit CPR-nummer når du bliver bedt om det.
  • Kender du ikke afdeling og gravstedsnummer på gravstedet, skal du forinden kontakte Kirkegårdskontoret på tlf. 65 51 27 47.
  • Med ansøgningen bekræfter du, at samtlige afdødes nærmeste pårørende er enige i at afstå gravstedet og at samtlige brugsberettigede af gravstedet er enige i at afstå gravstedet.

By- og Kulturforvaltningen