Murermestervillaen fra 20'erne og 30'erne

Murermestervillaen fra 1920'erne og 1930'erne er en udbredt hustype i Hunderupkvarteret.

Husene er typisk i 1½ plan i røde mursten og med rødt tegltag. Husene har et enkelt udtryk med fokus på proportionering og gode materialer modsat nogle af de foregående stilarter, som tit fremstår mere dekorerede. Husene ses tit med nyklassicistiske træk, særligt i forhold til symmetri, men følger dog ikke med samme konsekvens en stilretning som ved de foregående historiske stilarter. Villatypen er bygget med fokus på god proportionering og "ærlige" byggematerialer, som var kerneværdier for Bedre Byggeskik bevægelsen. Bevægelsen blev etableret i 1915 og varede helt frem til 1965. Murermestervillaen fra 20'erne og 30'erne er for flere af husenes vedkommende netop bygget efter anvisning og på baggrund af tegningseksempler fra bevægelsen. Murstensarkitekturen er fremtrædende og opfyldte tidens ønske om enkelthed og ærlighed i udtrykket, ligesom teglstenen er en national reference i perioden.

Facaderne er typisk opført i blank mur med røde teglsten, men kan også fremstå med en glatpudset overflade, der er kalket. Det meste facadedekoration er fjernet på husene. Dog er taggesims og hjørnekvadrer ikke ualmindeligt at se bearbejdet i en mere afdæmpet form end tidligere. Vinduerne er udført i træ og er som regel med kitfalsede sprosser. Husenes tage er enten i teglsten eller naturskifer. Kviste er tilpasset husets størrelse og indordner sig husets samlede komposition.

Dekorativt billede

Eksempler på murermestervillaer i røde tegl.