Spring til indhold

Hvad du skal være opmærksom på, når du taler med barnet

Som fagperson kan du komme i tvivl, når der opstår en bekymring eller mistanke om fysiske, psykiske og seksuelle overgreb mod et barn/ung. Hvor meget må du tale med barnet/den unge? Kommer du til at ødelægge den politimæssige efterforskning?

Selvbetjening

Selvbetjeningsoversigt

Du må gerne lytte til og stille forståelsesspørgsmål eller afklarende spørgsmål til barnet/den unge. Formålet med samtalen er ikke at opnå detaljeret viden om graden af et eventuelt overgreb, men at få en mere sikker fornemmelse af, om barnet/den unge har været udsat for et overgreb, eller om der er en anden forklaring på umiddelbart bekymrende udsagn eller reaktion fra barnet/den unge.

Når der senere skal udarbejdes en underretning eller foretages en politianmeldelse, vil referatet af din samtale med barnet/den unge indgå som et af elementerne i den beskrivelse, som du skal videregive. Det er derfor vigtigt umiddelbart efter samtalen at nedskrive præcist hvordan spørgsmålene blev formuleret, og hvordan det konkrete svar lød.

Afhøring af barnet/den unge er politiets opgave. Detaljerede spørgsmål om hændelsen, omfanget, tidspunkt for overgrebene og så videre er spørgsmål, som politiet stiller i forbindelse med afhøringen af barnet/den unge.

Som fagperson bliver du påvirket følelsesmæssigt, når du møder børn og unge, der har været udsat for omsorgssvigt og fysiske, psykiske og/eller seksuelle overgreb. Dine personlige erfaringer, holdninger, normer og barrierer i forhold til temaerne fysiske, psykiske og seksuelle overgreb bliver aktiveret, når et barn har en seksualiseret adfærd eller udviser andre tegn og reaktioner på mulige overgreb. I disse situationer kan du opleve at få dine personlige grænser og blufærdighed overskredet, ligesom det kan opleves svært at rumme, hvis børn og unge fortæller om overgreb. Du kan blive overvældet og handlingslammet i situationen, hvis du ikke er forberedt på, at situationen kan opstå.

Kendskab til dine personlige grænser og barrierer er derfor afgørende for en professionel og kvalificeret indsats og støtte til børnene. En vigtig del af den forebyggende indsats er derfor, at du som fagperson er i stand til at registrere og rumme de personlige følelser og reaktioner, der opstår, så du kan støtte barnet. Kollegial sparring og supervision er anvendelige redskaber til fagligt at håndtere de dilemmaer og udfordringer, du møder i dit arbejde med børn og unge, der udsættes for overgreb. Supervision giver dig mulighed for at tale om dine tanker og oplevelser i arbejdet med børnene og de unge. Ved hjælp af faglige drøftelser og refleksioner samt supervision styrker du din faglige viden og dine handlekompetencer.

Børn- og Ungeforvaltningen