Spring til indhold

Økonomifunktionen i Beskæftigelses- og Socialforvaltningen

Økonomifunktionen består af Budget og Analyse samt Regnskab. Økonomifunktionen udgør Staben i Beskæftigelses- og Socialforvaltningen sammen med HR og Ledelsessekretariatet.

Budgetopgaver

  • Konsulentfunktion og økonomisk analyse 
  • Budgetopfølgning og budgetudarbejdelse 
  • Budget- og prognosemodeller 
  • Ledelsesinformation 
  • Udarbejdelse af budgetopfølgningsager og regnskabssag 
  • Sikre sammenhæng i indsats med fokus på overordnede økonomi og strategier i dialog med områderne i forvaltningen 
  • Økonomisk konsekvensberegning af ny lovgivning og gennemgang af finanslovens konsekvenser 
  • Kvalificere beslutningsgrundlaget for forvaltningens politiske og administrative ledelse, herunder kvalitetskontrol i udvalgssager.

Analyseopgaver

  • Tilrettelæggelse af data i DataWarehouse 
  • Udvikling, vedligeholdelse og drift af styringsinformation 
  • Udvikling af it-baserede værktøjer til brug for den økonomiske og administrative styring 
  • Specialanalyser af økonomiske og faglige sammenhænge inden for forvaltningens fagområde 

Regnskabsopgaver

Regnskabsteamet varetager den koordinerende funktion vedrørende regnskabsafslutning i Beskæftigelses- og Socialforvaltningen samt udfører en række konsulentlignende funktioner for centrene omkring bl.a. bogføring, afstemning, bilagsbehandling, lovændringer på økonomiområdet, ledelsestilsyn, nye versioner og ændringer i økonomisystemet. 

Teamet vedligeholder økonomisystemet og sikrer samspil til fag- og udbetalingssystemer. 

Regnskabsteamet opretter og ajourfører EAN- og SE-numre, opretter og vedligeholder kasser, afdelings- og anvisningsregistre, bemyndigelser i ØS-Indsigt, oprettelse og tilretning i E-handelssystemet samt budgetansvarsdatabasen. 

Teamet foretager løbende kontrol på det regnskabsmæssige område for så vidt angår regnskabsaflæggelse, ledelsestilsyn, budgetansvarsdatabase og momscontrolling. 

Ligeledes arbejder regnskabsteamet med hjemtagelse af statsrefusion, indberetning af B-indkomst til SKAT, udarbejdelse af forretningsgange og vejledninger, bankforhold, vedligeholdelse af kontoplanen, budgettilretninger, afskrivninger vedr. uerholdelige regningskrav samt diverse ad hoc-opgaver. 

Endelig deltager regnskabsteamet også i diverse arbejdsgrupper – herunder:

  • Diverse netværksgrupper ØS-Indsigt 
  • Øs-gruppe – på tværs af forvaltningerne 
  • Moms- og afgiftsgruppe – på tværs af forvaltningerne 
  • E-handelskonsulentgruppe – på tværs af forvaltningerne 
  • Økokontaktfladegruppe – Beskæftigelses- og Socialforvaltningen Diverse ad hoc grupper 

    Sidst – men ikke mindst – så finder I også indkøbsfunktionen for Staben, budgetopfølgningen på IT-området for Staben og Stabens IT-kontaktperson i Regnskabsgruppen.
 

Beskæftigelses- og Socialforvaltningen