Depositum og flyttehjælp
Du kan søge om hjælp til flytteudgifter i form af depositum og flytning af indbo, hvis flytningen forbedrer din bolig- og/eller jobsituation, og du ikke har mulighed for at betale.
Selvbetjening
SelvbetjeningsoversigtTilskud
Egeparken 2A
5240 Odense NØ
Husk altid at bruge Digital Post til personfølsomme oplysninger.
Digital Post
Åbningstider for telefonisk henvendelse
Mandag - onsdag 08.00-15.00
Torsdag 08.00-17.00
Fredag 08.00-13.00
Personlig henvendelse kun efter aftale
Har du brug for hjælp til din ansøgning, så kontakt os telefonisk.
Du kan søge om økonomisk tilskud til depositum og flyttehjælp i henhold til aktivlovens § 85 eller integrationslovens § 39. Vi foretager en konkret og individuel vurdering.
Hvis du er pensionist eller førtidspensionist, skal du søge hos Tilskud til pensionister:
Klik her, hvis du er pensionist
Hvis den bolig, du søger om økonomisk støtte til, er opført efter den 1. april 1964, eller hvis boligen er hos en boligforening, kan du læse mere om mulighederne for økonomisk tilskud under området for beboerindskudslån:
Hvem kan søge om depositum og flytning af indbo?
Alle uanset indkomst kan søge om et depositum til indflytning i bolig eller om økonomisk hjælp til flytning af indbo. Du kan søge om hjælp til flytning, hvis:
- Du flytter mellem to boliger i Odense Kommune
- Du ønsker at flytte til Odense Kommune
- Flytningen forbedrer din eller din families boligforhold
- Flytningen muliggør umiddelbart fast beskæftigelse for dig, så du kan forsørge dig selv
- Du eller din evt. ægtefælle/samlever ikke selv har mulighed for at betale udgiften, hverken via indtægter, opsparing, formue, lån eller afdragsordning
Depositum:
Når vi vurderer en ansøgning om depositum, lægger vi vægt på følgende:
- Om flytningen er en boligmæssig forbedring for dig og/eller din familie
- Om flytningen forbedrer din erhvervssituation, og dermed giver umiddelbar udsigt til fast beskæftigelse, så du kan forsørge dig selv
- Om du har været ude for ændringer i dine forhold, som fx sygdom eller samlivsophør, hvor flytteudgiften er af afgørende betydning for dig og din familie
- Om du har mulighed for at betale udgiften ud fra dine formueoplysninger
Flytning af indbo:
Når vi vurderer en ansøgning om flytning af indbo, lægger vi vægt på følgende:
- Om flytningen er en boligmæssig forbedring for dig og/eller din familie
- Om du har været ude for ændringer i dine forhold, som fx sygdom eller samlivsophør, hvor flytteudgiften er af afgørende betydning for dig og din familie
- Om du har mulighed for at betale udgiften ud fra dine formueoplysninger
- Om du har haft opsparingsmulighed
Du kan som udgangspunkt ikke få økonomisk hjælp, hvis du har påtaget dig udgiften/afholdt udgiften i forbindelse med flytningen, før du søger om hjælp hos kommunen. Det betyder, at hvis du f.eks. har skrevet under på lejekontrakten, før du søger om økonomisk hjælp, kan du forvente at få et afslag på din ansøgning.
Første måneds husleje
Du har mulighed for at søge om økonomisk hjælp til første måneds husleje, hvis du ikke selv kan betale.
Det forventes, at du prioriterer betaling af husleje i den ansøgte bolig fremfor den bolig, som du fraflytter.
Er du boligløs, forventes det ligeledes, at du prioriterer at have midler til selv at betale for første måneds husleje.
Der kan ikke ydes økonomisk hjælp, hvis du selv har mulighed for at betale første måneds husleje f.eks. via opsparing, lån fra banken eller andet.
Hvis betaling af første måneds husleje er en betingelse for at flytte ind i boligen, og denne skal betales samtidig med f.eks. depositummet før indflytning, kan der i nogle tilfælde bevilges hjælp til første måneds husleje.
Kommunen skal altid vurdere muligheden for at dække udgiften efter anden lovgivning først.
Hjælp til betaling af depositum og indskud skal altid betales tilbage.
Hvilken kommune skal jeg søge i?
Når du søger om hjælp til depositum eller flytteudgifter, skal du sende ansøgningen til den kommune, du flytter til. Det betyder, at hvis du ønsker at flytte fra en bolig til en anden bolig i Odense Kommune, eller kommer du fra en anden kommune og ønsker at flytte til Odense, så skal du søge i Odense Kommune.
Ønsker du at flytte til en bolig, som ligger i en anden kommune end Odense, skal du søge i tilflytningskommunen (den kommune, som boligen ligger i).
Boligsammensætning:
- Ved ægtepar, skal I som udgangspunkt kun sende én ansøgning
- Ved samlevende/samboende, skal hver person som udgangspunkt søge hver sin halvdel af udgiften
Sådan vurderer kommunen din økonomi
Når kommunen vurderer, om du er berettiget til økonomisk hjælp til flytning, ser vi blandt andet på din økonomiske situation. Kommunen laver en konkret og individuel økonomisk beregning ud fra oplysninger om dine indtægter og faste godkendte udgifter.
Det beløb, du har til rådighed, når vi har fratrukket dine udgifter fra dine indtægter, kaldes dit rådighedsbeløb. Rådighedsbeløbet skal bruges til de udgifter, du selv har indflydelse på. Det er mad, tøj, dagligvarer, fritidsaktiviteter, gaver, opsparing, streamingtjenester, afdrag på gæld, telefon, fitnesscenter, forsikringer m.m.
- De indtægter, der indgår i den økonomiske beregning, er typisk: løn, dagpenge, sygedagpenge, barselsdagpenge, SU, SU-lån, kontanthjælp m.fl.
- De faste udgifter, der indgår i den økonomiske beregning, er typisk: husleje, vand, varme, el, indboforsikring, børnebidrag m.fl.
Desuden indgår boligstøtte og evt. særlig støtte i beregningen. Læs mere om særlig støtte her
Hvis du er gift, vurderer kommunen ud fra din såvel som din ægtefælles økonomi i forhold til betalingsevnen til den ansøgte udgift. Bor der flere voksne over 18 år på adressen, tager vores økonomiske beregning udgangspunkt i, at de boligbevarende udgifter deles ligeligt mellem jer.
Vær opmærksom på, at hvis du har værdier i form af f.eks. bil, motorcykel, knallert eller andet, kan du blive bedt om at dokumentere værdien gennem købstilbud ved to autoriserede forhandlere samt evt. restgæld.
Send let og sikkert dine kontoudskrifter til kommunen
For at kunne lave en økonomisk beregning, har vi brug for dokumentation på dine indtægter og udgifter samt kontoudskrifter for samtlige konti fra ansøgningstidspunktet og 3 måneder bagud.
I stedet for, at du skal downloade dem som PDF, kan du nemt dele dine kontoudskrifter med kommunen via den digitale tjeneste Kontodeling.
Læs mere om kontodeling her eller del dine kontoudtog ved hjælp af linket "Kontodeling - send dine kontoudskrifter" herunder. Du skal skal logge ind med MitID:
Kontodeling - send dine kontoudskrifter
For at kommunen kan træffe den korrekte afgørelse, har vi brug for forskellig dokumentation. Læs mere på nedenstående links:
Læs mere om de generelle dokumentationskrav
Læs mere om de specielle dokumentationskrav til §§ 85/39
Sagsbehandlingstiden er i udgangspunktet op til 3 uger.
Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du er berettiget til økonomisk tilskud, eller du har spørgsmål i forbindelse med din ansøgning, er du meget velkommen til at kontakte Odense Kommune på 66 13 13 72.