Spring til indhold

Orienter dig om grundlovsceremonier i efteråret 2025

Den næste grundlovsceremoni afholdes i Odense Kommune fredag den 12. september 2025.

(Opdateret den 28. april 2025)

Hvornår afholdes grundlovsceremonien?

Odense Kommune afholder to grundlovsceremonier fredag den 12. september 2025.

 

Grundlovsceremonierne finder sted på følgende tidspunkter:

 

Fredag den 12. september 2025 kl. 10.00
Fredag den 12. september 2025 kl. 12.00

Grundlovsceremonierne finder sted i Festsalen på 2. sal på Odense Rådhus, Flakhaven 2, 5000 Odense C.

 

Hvem kan deltage?

Ansøgere, som er bosat i Odense Kommune, og som er optaget på lovforslag nr. L 217 om indfødsrets meddelelse fremsat den 24. april 2025, kan deltage i en af de kommende grundlovsceremonier i Odense Kommune.


Ansøgere, som endnu ikke har deltaget i en grundlovsceremoni, og som er optaget på lov nr. 1650 af 30. december 2024, lov nr. 627 af 11. juni 2024 og lov nr. 1768 af 28. december 2023 om indfødsrets meddelelse, kan også deltage i en grundlovsceremoni.

 

En ansøger skal kun deltage i én grundlovsceremoni.


Hver ansøger har mulighed for at medbringe op til 3 gæster til ceremonien.

 

Tilmelding til grundlovsceremonien

Tilmelding til grundlovsceremonierne åbner mandag den 28. juli 2025 kl. 9.00 via et link, som bliver tilgængeligt på denne side.

 

Tilmeldingen foregår via login med MitID.

 

Tilmeldingen til de enkelte grundlovsceremonier sker efter først-til-mølle-princippet. Der er plads til alle ansøgere på én af de to ceremonier.

 

Når en ansøger har tilmeldt sig en grundlovsceremoni, fremsendes automatisk en kvittering for tilmeldingen i e-Boks. Der kan være ventetid for modtagelse af kvitteringen. Endelig bekræftelse for den valgte ceremoni vil blive fremsendt hurtigst muligt i en separat mail i e-Boks.

Fristen for tilmelding til grundlovsceremonierne er mandag den 25. august 2025 kl. 9.00.

 

Før grundlovsceremonien

Forinden en ansøger kan deltage i en grundlovsceremoni, skal ansøgeren indsende en tro- og loveerklæring om eventuelle kriminelle forhold og om bopæl her i landet.

Erklæringen skal udfyldes og indsendes til Udlændinge- og Integrationsministeriet. Ministeriet skal have modtaget erklæringen senest 10 hverdage før deltagelse i en grundlovsceremoni. En ansøger kan ikke deltage i en grundlovsceremoni, hvis ikke erklæringen er modtaget i ministeriet inden for denne frist.

 

Under grundlovsceremonien

Til grundlovsceremonien skal ansøgeren kunne fremvise legitimation med foto.

Legitimationen skal være en af de nedenfor nævnte:

  1. Opholdskort, fremmedpas, konventionspas eller kørekort udstedt af en offentlig myndighed i Danmark.
  2. Pas, identifikationskort eller kørekort udstedt af en offentlig myndighed i et andet EU-/EØS-medlemsland eller i Schweiz.
  3. Pas, som er udstedt af en myndighed i et andet land end de i nr. 1 og 2 nævnte lande, og hvori der er isat en opholdssticker.

Til grundlovsceremonien skal ansøgeren underskrive en erklæring om overholdelse af grundloven.

Ansøgeren får udleveret erklæringen af Odense Kommune og skal således ikke selv medbringe den.
 

Under grundlovsceremonien vil ansøgeren skulle udveksle håndtryk med borgmesteren eller en rådmand. Ansøgeren vil herefter få udleveret et statsborgerretsbevis som dokumentation på, at ansøgeren nu er dansk statsborger.

 

Efter grundlovsceremonien

Efter afholdelsen af grundlovsceremonierne den 12. september 2025 indsender Odense Kommune de underskrevne erklæringer til Udlændinge- og Integrationsministeriet.

Udlændinge- og Integrationsministeriet registrerer herefter ansøgerne som danske statsborgere. Registreringen kan tage op til 10 hverdage fra afholdelsen af ceremonien.

Ansøgeren skal anvende statsborgerretsbeviset, hvis ansøgeren ønsker at få udstedt et dansk pas på Borgerservice. Registreringen i Udlændinge- og Integrationsministeriet skal være foretaget, inden ansøgeren kan få udstedt pas ved Borgerservice.

 

Yderligere information

Læs mere om deltagelse i grundlovsceremonierne på Udlændinge- og Integrationsministeriets hjemmeside.

Kontakt

Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at skrive eller ringe til:
Juridisk konsulent i Borgmesterforvaltningen Katrine Holm, kholm@odense.dk, tlf. 24 34 54 06.

Hvis din henvendelse indeholder følsomme personoplysninger bedes du dog rette kontakt via Borgmesterforvaltningens digitale postkasse på følgende link: Borgmesterforvaltningen - for borgere.

 

Borgmesterforvaltningen