Spring til indhold

Underretningspligt

Her kan du lære mere om underretningens karakter og modtageren af underretningen

Selvbetjening

Selvbetjeningsoversigt

Enhver, der får kendskab til, at et barn eller en ung udsættes for vanrøgt eller nedværdigende behandling eller lever under forhold, der bringer dets sundhed eller udvikling i fare, har en personlig pligt til at underrette de sociale myndigheder. Offentligt ansatte og ansatte i private og selvejende institutioner, der udfører opgaver for det offentlige, har i medfør af servicelovens § 153 en skærpet underretningspligt.

 

"En underretning er en henvendelse til relevant offentlig myndighed, der indeholder bekymring for et barns eller en ungs trivsel og udvikling. Oplysningen kan være fra professionelle eller borgere. Oplysningen kan også være en henvendelse fra barnet/den unge selv eller fra forældremyndighedsindehaver(e). Oplysninger kan være meddelt mundtligt eller skriftligt"

 

(Uddrag af brev fra Social-, Børne- og Integrationsministeriet til KL af 25. september 2013).

 

Underretningspligten er personlig. Det betyder, at du personligt er forpligtet på at underrette myndighedsafdelingen, når du er bekymret for et barn eller en ung. Du kan således også i yderste konsekvens holdes ansvarlig for ikke at have underrettet. Du er på sin vis kommunens øjne og ører, og skal informere kommunen, når du er bekymret for et barns/en ungs trivsel. På den måde bliver du en del af det sociale sikkerhedsnet under barnet/den unge.

 

Du skal huske, at du ikke har en bevisbyrde at løfte – din opgave er i denne forbindelse alene at gøre opmærksom på din bekymring for et barn/ung. Som ansat kan du ikke kan underrette anonymt. Begrundelsen er, at det er en stor belastning for en familie ikke at vide, hvem der udtaler sig om familiens forhold og trivsel. Som fagperson skal du derfor vedstå dig din bekymring i respekt for familien og det videre samarbejde. Du har mulighed for at få sparring inden en eventuel underretning, da det kan være voldsomt at mistænkte andre mennesker for det utænkelige. 

 

Selv om underretningspligten er personlig, er det Børn- og Ungeforvaltningens anbefaling, at det er din leder, der foretager underretningen. 
Hvis din leder ikke underretter, har du pligt til selv at gøre det. Bemærk, at tavshedspligten viger for underretningspligten. 

 

Alle underretninger skal fremsendes til fællespostkassen: BUDIGITAL.BUF@odense.dk 

 

Hvis du oplever, at kommunens myndighedsafdeling ikke i tilstrækkeligt omfang handler på baggrund af din underretning, kan du kontakte koordinatoren for Den Centrale Sparringsgruppe. Du har også mulighed for at underrette Ankestyrelsen om din bekymring.


Børn- og Ungeforvaltningen