Spring til indhold

Kommende busbaner på Sdr. Boulevard

Med busbaner på Sdr. Boulevard vil passagerer komme hurtigere frem. Det giver et løft til den kollektive transport, der i højere grad skal være et attraktivt alternativ i dagligdagen.

Den kollektive trafik i Odense skal være et reelt alternativ til bilen, og på den baggrund har et politisk flertal i Odense Byråd besluttet at etablere busbaner på Sdr. Boulevard.

Busbanerne skal gøre det lettere og hurtigere for busserne at komme frem. Det vil reducere rejsetiden for buspassagerer og give bedre mulighed for at overholde køreplanerne særligt i myldretiden.

 

Ved at give busserne deres egne baner og samtidig prioritere dem i trafiklysene er det forventningen, at flere vil vælge den kollektive transport.

 

Strækningen på Sdr. Boulevard er udpeget som en rute med meget dårlig fremkommelighed for busser, og den benyttes i dag af flere busruter fra blandt andet Bellinge, Højby, Faaborg og Assens.

Det er derfor en væsentlig del af den kollektive trafik i Odense, der med busbanerne forventes at få en bedre rejsetid og rettidighed – og dermed forventeligt flere passagerer.

Busbanerne er en del af den grønne mobilitetsplan, som et flertal af byrådets partier står bag.

Planen har en dobbelt målsætning om, at Odense skal have et levende byliv samtidig med, at vi skal transportere os grønnere, så Odense senest i 2030 er klimaneutral.

Det skal du vide om busbanerne:

  • Busbanerne bliver etableret på Sdr. Boulevard mellem Filosofgangen og Gustav Johannsens Vej i højre kørebane i begge retninger.

  • Ud over busserne er det kun tilladt for udrykningskøretøjer og renovationsbiler at benytte busbanerne. Undtaget er de steder, hvor højresvingende biler enten skal krydse busbanen eller bruge busbanen som svingbane - det vil være markeret på asfalten.

  • Det vil forsat være muligt at benytte indkørsler til privat ejendom i bil, ligesom det er tilfældet i dag.

  • Trafiklysene på strækningen vil blive indstillet, så busserne prioriteres og dermed kan komme hurtigere igennem trafikken.

Entreprenøren går i gang med at etablere busbanerne 14. maj 2025 og forventes at være færdig i begyndelsen af august 2025.

Efterfølgende vil projektet blive evalueret for at sikre, at fremkommeligheden for busserne er forbedret i tilfredsstillende grad, ligesom øvrige trafikale forhold vil blive vurderet.

Projektet og de yderligere tiltag på strækningen er støttet af Trafikstyrelsens pulje til busfremkommelighed.

Cykelsti og fremskudte stoppesteder

I forbindelse med projektet etableres der fire fremskudte stoppesteder på Sdr. Boulevard ved henholdsvis Ansgars Kirke, Ringvejen, Ahlmannsvej og Odense Zoo. Det er stoppesteder, hvor man stiger af og på bussen fra en platform mellem kørebane og cykelsti for at undgå, at cyklister og passagerer kommer i vejen for hinanden.

Ved busstoppestedet foran Ansgars Kirke bliver der lagt fortov over højresvingsbanen på Ansgargade for at gøre det mere trygt for fodgængere at komme til og fra stoppestedet.

Derudover anlægges der i foråret 2026 en cykelsti på J. B. Winsløws Vej i østgående retning, hvor cyklerne i dag benytter højresvingsbanen. Også på Sdr. Boulevard får cyklisterne bedre vilkår ud for OUH.

Højresvingsforbud

For at sikre fremkommeligheden for busserne forbydes højresving for lastbiler ved Kastanievej.

Parkeringspladser

De nuværende parkeringspladser langs busbanerne på Sdr. Boulevard bliver bevaret, og der bliver ikke justeret i de eksisterende tidsbegrænsninger. Om onsdagen i tidsrummet klokken 7-13 vil der dog blive reserveret pladser til varelevering ved nr. 26 og 134.

 

 

Overblikskort med grafiske markereringer illustrerer, hvad ovenfor er nævnt i teksten. 

 

Illustration af kommende højresving i krydset ved J.B. Winsløws Vej og Sdr. Boulevard:

Oversigtskort med grafisk illustration af kombineret busbane og højresvingsbane samt af højresving for biler på tværs af busbane 

 

Aktuel status

Her vil der løbende komme opdateringer om projektets anlægsfase.

Selve busbanerne laves i løbet af juli, men nærmere information følger.

 

 Del af anlæg Opstart (2025) Forventes afsluttet (2025)
Perron ved busstoppested ved Odense Zoo  14. maj 13. juni
Perron ved krydset Sdr. Boulevard/Kløvermosevej  26. maj 30. juni
Perron ved Ansgar Kirke  10. juni (ændret fra 2. juni) 17. juli
Gældende for biler:
Ingen omkørsel, men Sdr. Bourlevard indsnævres til ét spor
i sydgående retning ud for Ansgar Kirke
 10. juni  4. juli
Gældende for køretøjer, der er over 12 meter lange: 
Omkørsel fra krydset ved Føtex, Vesterbro. Kør via Vestergade, Søndergade til Sdr. Boulevard
 10. juni 4. juli
Gældende for busser:
Busstop  ved Ansgar lukkes midlertidigt. Passager henvises til Kastanjevej.
Omkørsel fra kryds ved Føtex, Vesterbro. Bussen kører via Vestergade, Søndergade til Sdr. Boulevard.
 10. juni  4. juli

Al trafik (biler og busser) forbi Ansgar Kirke:

  • Omkørsel fra kryds ved Føtex, Vesterbro: Kør via Vestergade, Søndergade til Sdr. Boulevard
  • Busstop ved Ansgar lukkes midlertidigt. Passager henvises til Kastanjevej
  • Sdr. Boulevard indsnævres til ét spor i sydgående retning ud for arbejdspladsen
 7. juli  11. juli
 Busbanerne etableres  28. juli  4. august
 Arbejdet med perronen på Ahlmannsvej  Forår 2026 Forår 2026

 

Kontaktinformation

Har du spørgsmål til projektet, er du velkommen til at kontakte Klima- og Miljøforvaltningen på kmf@odense.dk.

Klima- og Miljøforvaltningen