Spring til indhold

Klimavenlige byrum: Jernbanegade og Slotsgade

I Jernbanegade og Slotsgade i Odenses bymidte skal nye, midlertidige byrum testes af i sommeren 2024. Ændringerne skal skabe bedre forhold for cyklister og give mere plads til grønt, ophold og aktiviteter i byrummet.

Visualisering af det midlertidige byrum på Jernbanegade mellem Vindegade og Slotsgade.
Visualisering af det midlertidige byrum på Jernbanegade mellem Vindegade og Slotsgade.

Den grønne mobilitetsplan har en dobbelt målsætning om, at byen skal have et levende byliv. Det skal ske samtidig med, at vi i Odense skal transportere os grønnere, så vores by kan blive klimaneutral senest i 2030. Ét ud af mange tiltag er at udvikle Slotsgade og Jernbanegade til nye, midlertidige byrum.

 

Bedre forhold for fodgængere og cyklister på Jernbanegade

Med Grøn Mobilitetsplan har Odense Byråd vedtaget, at der skal skabes bedre forhold og mere rum for fodgængere og cyklister i området mellem Odense Teater, Byens Bro og Jernbanegade. Konkret vil det ske ved at etablere cykelgade eller shared space og fjernelse af kantstensparkering. Med disse greb bliver fodgængere og cyklister prioriteret, og der gøres plads til mere byliv gennem flere opholdsmuligheder, grønnere gaderum, mere plads til udeservering og kulturelle events og installationer.

 

Det midlertidige byrum og udformningen af strækningen skal besluttes i Klima- og Miljøudvalget og By- og Kulturudvalget efter drøftelse i forligskredsen for Grøn Mobilitetsplan og inddragelse af borgere, kultur og erhvervsdrivende i Jernbanegade.

 

Det midlertidige byrum forventes klar på en del af strækningen til sommeren 2024, og hele strækningen står klar med midlertidige greb fra august/september 2024 og skal evalueres i slutningen af 2025.

 

Forbedrede cykelpassager i bymidten: Slotsgade

 

Det skal være hurtigere og mere sikkert at færdes som cyklist i Odense. Odense har i mange år været Cyklisternes By, og i Klimahandleplan 2023 besluttede forligspartierne et mobilitetshierarki i Odense, hvor bl.a. fodgængere, cyklister, kollektiv trafik og elbiler prioriteres over fossile biler. De seneste år er andelen af cykelture i Odense faldet, og derfor er et fokus i den Grønne Mobilitetsplan at skabe flere klimavenlige byområder, der fredeliggør veje og forbedrer forholdene for cyklister og gående. Cykelpassagerne i bymidten vil give et løft til byrummet, forbedre forholdene for cyklister og vil kunne motivere endnu flere til at vælge cyklen i hverdagen.

 

Odense Byråd har godkendt, at der etableres cykelpassage i Slotsgade (strækningen fra Asylgade til Klostervej). Det betyder konkret, at der etableres cykelgade, nedlægges 36 parkeringspladser og de fire taxapladser på Slotsgade flyttes til en ny lokation. På den måde skabes der mere plads til fordel for fodgængere og cyklister bl.a. med mere begrønning, ophold, lys og kunst. Derudover vil der blive etableret midlertidige bump på Slotsgade, så hastigheden for biler sænkes. I foråret 2024 igangsættes en dialog med borgere og erhverv i Slotsgade om mobilitetsinitiativerne, og hvordan cykelpassagen i Slotsgade kan være med til at understøtte den bæredygtige mobilitet, skabe en mere attraktiv bymidte for både besøgende, borgere, kultur og erhverv.

 

Cykelpassagen i Slotsgade forventes klar til sommeren 2024.

 

Visualisering af Slotsgade

Klima- og Miljøforvaltningen