Spring til indhold

Vores Skibhus - et endnu mere levende og grønt kvarter

Skibhuskvarteret er udvalgt som den første bydel, hvor trafiksikkerheden bliver bedre for cyklister og fodgængere, og den kollektive trafik bliver styrket. Initiativerne er midlertidige og evalueres sammen med borgere og erhvervsliv.

Luftfoto af Skibhuskvarteret

Skibhuskvarteret bliver et endnu mere levende og grønt byområde. Det bliver mere trygt for børn og voksne at gå og cykle, den kollektive trafik får et løft, den gennemkørende trafik ledes uden om kvarteret, og der bliver mere plads til leg og fællesskab.

 

Samtidig skal hverdagen fungere for både erhverv og beboere, og det skal fortsat være attraktivt at drive butik og virksomhed i området. Skibhusvej er rammen om et unikt butiksliv, som skal bevares og udvikles.

 

Det er essensen af projektet 'Vores Skibhus’, der er blevet til i et samarbejde mellem Odense Kommune og borgere og erhvervsliv i Skibhuskvarteret, og som skal skabe et mere klimavenligt kvarter.

 

Skibhus er af et flertal af partierne i Odense Byråd udpeget som den første bydel, hvor fodgængere, cyklister og kollektiv trafik bliver prioriteret, mens der fortsat er åbent for biler og adgang til parkeringspladser tæt ved butikkerne.

Initiativerne er midlertidige frem til udgangen af 2026 og skal evalueres i samarbejde med lokalområdet i efteråret 2026.

 

Herunder kan du læse, hvilke nøglegreb der bliver taget i brug for at omdanne kvarteret til et roligere og mere grønt område, og hvornår det tager form.

 

Sådan skaber vi mere grønt og giver forlomme til busser, cykler og gående

 

BUS- OG CYKELSLUSE

Over halvdelen af biltrafikken på Skibhusvej i dag er gennemkørende trafik uden ærinde hos butikker eller beboere.
For at skabe en cykelvenlig gade etableres en bus- og cykelsluse på de 30 meter mellem Sophie Breums Vej og Oliemøllevej. Her må biler ikke køre igennem.
Kvarterets gennemkørende trafik ledes uden om ad veje som Kochsgade og Havnegade. 

ÅBEN FOR BILER

Der vil fortsat være adgang til alle veje i Skibhuskvarteret i bil.
Det gælder også på Skibhusvej, der med undtagelse af de 30 meter med bus- og cykelsluse vil være åben for biler, og der vil være adgang både fra syd og nord.

Slusen er placeret, så det stadig er let at komme til områdets største parkeringspladser ved Kvickly og Rema 1000.

 

Der vil være 24-26 parkeringspladser og tre handicappladser på Skibhusvej mellem Annasholmsgade og Victoriagade. Også på Sophie Breums Vej vil der være en handicapplads.

 


Sådan kommer du ind til butikkerne på Skibhusvej i bil

For at køre i bil til butikkerne og parkeringspladserne nord for Sophie Breums Vej skal man køre ind ad den nordlige del af Skibhusvej.

 

For at komme ind til butikker og parkering syd for slusen skal man køre ind ad den sydlige ende af Skibhusvej.

Kort over Skibhuskvarteret viser ind- og udkørselsforbud som beskrevet ovenfor

GRØNNE MØDESTEDER

For at undgå at trafikken rykker ud på de mindre sidegader i området, lukkes der på den vestlige side for ind- og udkørsel til Skibhusvej fra Bøgebjergvej, Thorkildsgade, Baumgartensvej, Hørdumsgade og Sankt Hans Gade.

 

På den østlige side af Skibhusvej lukkes for ind- og udkørsel fra Sophie Breums Vej, Helenevej, Thorbeksgade og Annasholmsgade.

 

På de tre sidstnævnte gader etableres grønne mødesteder for enden af vejene ud mod Skibhusvej med blandt andet plantebede, lyskæder og plads til leg og fællesskab. 

CYKELVENLIG GADE

Mange cyklister oplever Skibhusvej som utryg. Der er meget trafik, og vejen er for smal til at etablere cykelsti i begge retninger.

 

Cyklister får nu en mere tryg og rolig vej at færdes på, fordi den gennemkørende trafik ledes uden om kvarteret, antallet af parkeringspladser reduceres på Skibhusvej, og der lukkes for ind- og udkørsel til flere sidegader.

 

Også ved Sct. Hans Skole bliver det mere trygt for eleverne at gå og cykle til og fra skole, når der laves en fodgænger- og cykelzone på vejene omkring skolen.

FLERE BUSSER

Der kommer flere busafgange på Skibhusvej.
Fra 1. juni 2025 kører rute 12A mellem Skibhusene og Odense centrum hvert 10. minut på hverdage i tidsrummet 7-18 og hvert 20. minut om aftenen og i weekender.

 

Busruten lægges sammen med citybus-ruten og kører til Odense Banegård Center og videre til Klingenberg ved domkirken og Klaregade.

 

Busstoppestederne ved Annasholmsgade rykkes 50 meter mod syd for at komme tættere på fodgængerovergangen til Skibhustorvet.

 

Kortudsnit viser busrute fra Skihusvej og ned til Odense centrum som beskrevet ovenfor

Ruten gennem centrum:

Grafisk oversigtskort viser busrute gennem Skibhuskvarteret fra juni 2025

SKIBHUSENE

I den nordligste del af Skibhusvej ved Skibhusene laves en mobilitetszone, hvor der vil være lukket for ind- og udkørsel mod Havnegade fra Bågøgade og Færgevej.
Formålet er at skabe et mere roligt boligområde med mindre gennemkørende trafik.

 

 

Hvornår tager de nye Skibhusplaner form?

Entreprenøren sætter arbejdet i gang i sidste halvdel af marts 2025 og ventes at være i mål med de fleste tiltag frem mod sommerferien 2025.

 

Du kan følge arbejdet i Skibhuskvarteret nedenfor. Listen opdateres løbende.

 

 Det skal der ske Igangsættes  Status 

Trygge veje for fodgængere og cyklister på gaderne omkring den nordlige ende af Skibhusvej. Det betyder, at der laves bump, cykelbaner og fodgængerfelter.

 

Læs mere om trafikløsninger i gader omkring Skibhusvej

 Uge 12  I gang
Der laves fortov, der skal fungere som et bump på tværs af Windelsvej på den sydlige side af Victoriagade ved krydset Victoriagade/Windelsvej.  Uge 13  I gang

 

Spørgsmål til projektet kan rettes til Klima- og Miljøforvaltningen på kmf@odense.dk.

 

ABONNÉR PÅ NYHEDSBREV

På Odense Kommunes Dialogportal kan du skrive dig op til et nyhedsbrev om udviklingen af Skibhuskvarteret. Du kan altid afmelde dig igen ved at gå ind på dine bruger-indstillinger.

 

Klima- og Miljøforvaltningen