Spring til indhold

Enkeltudgifter

Du kan søge om økonomisk hjælp til at betale enkeltudgifter eller midlertidig huslejehjælp, hvis du har været ude for ændringer i dine forhold, der gør, at du ikke selv kan betale udgiften. Du skal dokumentere, at du har en særlig grund til at søge.

Når du ansøger om økonomisk hjælp til at betale rimeligt begrundede enkeltudgifter eller midlertidig husleje, foretager vi en konkret, individuel og økonomisk vurdering.

Som udgangspunkt kan du ikke få økonomisk tilskud, hvis:

  • Du søger om økonomisk hjælp grundet sanktioner i f.eks. din kontanthjælp
  • Du søger om en udgift, som vi vurderer, der kan dækkes efter anden lovgivning
  • Du søger om dækning af privat eller offentlig gæld, herunder f.eks. gæld til SKAT
  • Du søger til en udgift, du allerede har betalt (afholdt udgiften) eller aftalt at betale (påtaget dig udgiften)
  • Du søger om et løbende tilskud, f.eks. hvis din husleje forbliver for dyr til, at du selv kan afholde udgiften hver måned

Du kan ikke søge til kommende udgifter

Du kan som udgangspunkt ikke få tilskud til f.eks. husleje eller el, hvor betalingsdatoen ikke er overskredet, og hvor der derved ikke er opstået en restance. Du kan derfor som udgangspunkt ikke søge på forhånd eller til kommende udgifter.

Hvem kan søge? 

  • Du har fast og lovligt ophold i Danmark
  • Du har været ude for ændringer i dine forhold, f.eks. sygdom, arbejdsløshed eller samlivsophør
  • Du eller din ægtefælle ikke selv kan betale udgiften – hverken via indtægt, opsparing, formue, afdragsordning eller lån
  • Udgiften er opstået som følge af uforudsete hændelser, du ikke har kunnet forudse, og som vil gøre det vanskeligt for dig at klare dig selv fremover, hvis du selv skal betale udgiften
  • Udgiften er forudsigelig, men det er af helt afgørende betydning for dig og din familie, at udgiften bliver betalt
  • Du er udsættelsestruet på grund af manglende betaling af din husleje (huslejerestance), og din udlejer har oplyst, at dit lejemål bliver ophævet, hvis huslejerestancen ikke bliver betalt. Hjælpen til restancen skal således på sigt bidrage til, at du ikke bliver sat ud af din bolig
  • Hvis du er pensionist, skal du søge hos Tilskud til Pensionister på linket herunder:

Klik her, hvis du er pensionist

Hvordan søger jeg?

Du søger ved at starte ansøgningsskemaet "Ansøg om hjælp til enkeltudgifter og midlertidig husleje" i den grønne boks.

Det økonomiske tilskud kan blive betinget af en eller flere af nedenstående punkter:

  • Du siger ja til at deltage i gældsrådgivning
  • Du indgår i en aftale om administration af dine boligbevarende udgifter (husleje, vand, varme og el)
  • Du medvirker til at lægge en plan for at flytte til en mere økonomisk passende bolig

Skal jeg betale tilskuddet tilbage?

I ansøgninger om enkeltydelse kan Odense Kommune træffe afgørelse om tilbagebetaling af hjælpen. Vi laver en individuel konkret vurdering i forhold til, om der er tale om uforsvarlig økonomi, om du kan tilbagebetale hjælpen inden for en kortere periode, eller om hjælpen skal ydes uden tilbagebetaling.

Sådan vurderer kommunen din økonomi

Når vi vurderer, om du er berettiget til en enkeltydelse, ser vi blandt andet på din økonomiske situation.

Vi laver en konkret og individuel økonomisk beregning ud fra oplysninger om dine indtægter og faste godkendte udgifter. Det beløb, du har til rådighed, når vi har fratrukket dine udgifter fra dine indtægter, kaldes dit rådighedsbeløb.

Rådighedsbeløbet skal bruges til de udgifter, du selv har indflydelse på. Det er mad, tøj, dagligvarer, fritidsaktiviteter, gaver, opsparing, streamingtjenester, afdrag på gæld, telefon, fitnesscenter, forsikringer m.fl.

  • De indtægter, der indgår i den økonomiske beregning, er typisk: løn, dagpenge, sygedagpenge, barselsdagpenge, SU, SU-lån, kontanthjælp m.fl.
  • De faste udgifter, der indgår i den økonomiske beregning, er typisk: husleje, vand, varme, el, indboforsikring, børnebidrag m.fl.

Hvis du er gift, vurderer kommunen ud fra din såvel som din ægtefælles økonomi i forhold til betalingsevnen til den ansøgte udgift. Bor der flere voksne over 18 år på adressen, tager vores økonomiske beregning udgangspunkt i, at de boligbevarende udgifter deles ligeligt mellem jer. 

Vær opmærksom på, at hvis du har værdier i form af for eksempel bil, motorcykel, knallert eller andet, kan du blive bedt om at dokumentere værdien gennem købstilbud ved to autoriserede forhandlere samt eventuel restgæld.

Send let og sikkert dine kontoudskrifter til kommunen (til dokumentation)

For at kunne lave en økonomisk beregning, har vi brug for dokumentation på dine indtægter og udgifter. Derfor skal vi bruge kontoudskrifter fra samtlige af dine bankkonti for de sidste 3 måneder frem til ansøgningstidspunktet. I stedet for at du skal downloade dem som PDF, kan du nemt dele dine kontoudskrifter med kommunen via den digitale løsning "Kontodeling".

Læs mere om "Kontodeling" her eller del dine kontoudtog ved at trykke på nedenstående selvbetjeningslink:

Kontodeling - send dine kontoudskrifter

Krav til dokumentation

Når du søger om hjælp til enkeltudgifter, skal du dokumentere din og eventuel ægtefælles økonomi. Al dokumentation skal være aktuel og opdateret. Vær opmærksom på, at der både er generelle dokumentationskrav og særlige dokumentationskrav alt efter hvad du søger om. Se på linket herunder, hvilken dokumentation du skal sende til os.

Dokumentation, når du øger om hjælp til enkeltudgifter og midlertidig husleje

Generel dokumentation
Sagsbehandlingstiden er i udgangspunktet op til 6 uger.

Hvis du er i tvivl om hvilken dokumentation, du skal fremsende, eller du i øvrigt har spørgsmål i forbindelse med din ansøgning, er du meget velkommen til at kontakte Odense Kommune på 66 13 13 72.

Lovgivning

Din ansøgning behandles efter aktivlovens §§ 81/81a og integrationslovens § 35. Kommunen skal i forbindelse med sagsbehandlingen vurdere muligheden for at dække udgiften efter anden lovgivning. Hvis det er tilfældet, kan udgiften ikke dækkes efter aktivlovens §§ 81/81a og integrationslovens § 35.

Beskæftigelses- og Socialforvaltningen