Spring til indhold

Belysning på private fællesveje

Få styr på muligheder og regler i forhold til belysning på private fællesveje

Bor du på en privat fællesvej i Odense? Odense Kommune kan hjælpe dig og din grundejerforening med drift af gadelys, så vejen bliver tryg og sikker for alle. Her får du et hurtigt overblik over, hvad kommunen tilbyder og hvilke regler, der er.

 

Hvad tilbyder Odense Kommune?

Odense Kommune tilbyder at stå for driften af gadelys på private fællesveje. Tilbuddet bygger på privatvejslovens § 59, stk. 6 og en politisk beslutning fra byrådet i 2016. Tilbuddet omfatter ikke private veje eller arealer.

Hvad indebærer driften?

Når Odense Kommune står for driften af gadelyset, dækker vi følgende:

  •  Afregning af elforbrug
  • Sikkerhedseftersyn og installationsansvar
  • Reparation af enkeltfejl på lamper og installationer
  • Udbedring af skader ved påkørsler

Bemærk: Driften omfatter ikke renovering, opgradering, flytning af anlæg eller udbedring af fejl på kabler i jorden.

Hvem ejer gadelyset?

  • Grundejerforeningen beholder ejerskabet af gadelysanlægget
  • Odense Kommune overtager kun drifts- og installationsansvaret, så længe der kan skaffes reservedele til anlægget.
  • Hvis materialer ikke længere er tilgængelige, overgår driften igen til grundejerforeningen, indtil anlægget er renoveret.

Vigtige forhold

  • Ændringer eller tilslutninger til gadelysanlægget må ikke foretages uden forudgående skriftligt samtykke fra Odense Kommune.
  • Anlægget og installationen skal altid være frit tilgængelig for Odense Kommune og Energi Fyn.
  • Grundejerforeningen kan til enhver tid vælge selv at overtage driften igen ved at informere Odense Kommune skriftligt på parkogvej@odense.dk


By- og Kulturforvaltningen