Spring til indhold

Krisekommunikation

Det er ikke et spørgsmål om, hvorvidt det sker. Spørgsmålet er, hvornår det sker – og når det sker, skal man være klar til krisekommunikation.

Dekorativt billede

Stå stærkere i stormvejr

Det er ikke et spørgsmål om, hvorvidt det sker. Spørgsmålet er, hvornår det sker? Og når det sker, hvor klar og robust er foreningen og de frivillige ledere til at modstå og afværge stormvejret i medierne – og endda klædt på til at vende stormen til den perfekte PR-mulighed.

Alle foreninger rammes af større eller mindre kriser – før eller siden: Mindre kriser, der kan elimineres før de udvikler sig, eller den store krise, som kan true foreningens eksistens.

Kriser kan ikke altid forebygges. De opstår ofte, når man mindst venter det. Men de kan ofte forhindres i at udvikle sig til en egentlig krise, hvis foreningen har en plan og formår at eksekvere på kriseberedskabet hurtigt og effektivt.

Få minutters tøven, den forkerte bemærkning eller en fortrolig detalje, der ubevidst lækkes, kan gøre uoprettelig skade for en forening. I et mere broget medielandskab end nogensinde er det vigtigere for en bestyrelse og ledelsen at have en plan, når det går galt: Hvem gør hvad og hvorfor?

Til gengæld har mulighederne for en forening aldrig været større for at blive sin egen mediekanal og selv styre, hvad den vil fortælle og til hvem og hvornår.

Vi går i dybden med dagens emne:

• Når journalisten ringer: Hvordan vinder du tid og tillid?
• Hvorfor er det vigtigt for alle foreninger at ”være beredt”?
• Hvad er den ”gode” historie?

Det får du med hjem:

• Indsigt i mediernes dagsorden og arbejdsmetoder
• Dine ”rettigheder” i mødet med journalisten
• Praktiske værktøjer til at håndtere dialogen og en proces for et kriseberedskab

Program:

Velkomst og intro
Hvad er den gode historie?
- Mediernes dagsorden, præmisser og muligheder.
- Foreningens dagsorden, præmisser og muligheder.

Spisepause

Når journalisten ringer: Cases og praktiske øvelser med fokus på:
- Sådan håndterer du journalisten og medierne, og forbereder dig til et interview.
- Dine rettigheder og muligheder som kilde.
- Journalistens rettigheder og spilleregler.

Når krisen rammer: Beredskab og mediestrategi – hvad skal den indeholde og hvorfor?
Tak for i dag

Underviser:

Billede af underviser Jan Jensen fra JJ Kommunikation

Jan B. Jensen, chefrådgiver og indehaver af JJ Kommunikation

• Underviser og rådgiver virksomheder, organisationer og foreninger i krisekommunikation
• Har solid journalistisk erfaring fra 30 år på blandt andet Morgenavisen Jyllands-Posten og Ritzaus Bureau.
• Uddannet journalist og efteruddannet i strategisk kommunikation og rådgivning.

 

Målgruppe:

Kurset er tilrettelagt og for godkendte folkeoplysende foreninger. 

 

Dato, tid og sted:

Spotkurset afvikles mandag den 17. november 2025 kl. 17.00 - 20.30. 

Sted er vi på vej med.

 

Tilmelding:

Tilmeldingsfristen på kurset er søndag den 2. november 2025 kl. 23.59.

Du kan tilmelde dig på dette link

 

Afbud

Det er gratis at deltage, men ved udeblivelse uden afbud eller afbud senere end 48 timer før, opkræves et gebyr på 500 kr. Afbud meldes til Vivian Glasdam Sørensen på tlf. 51777407 (opkald eller sms med navn og foreningsnavn). Du er også velkommen til at sende en anden fra foreningen i stedet.

By- og Kulturforvaltningen