Spring til indhold

Send dit brev via Digital Post

Gennem Digital Post kan du sikkert og nemt sende beskeder til offentlige myndigheder, fx din kommune.

Log først ind i din digitale postkasse (hvis du ikke har prøvet det før, læs da vejledningen: Første gang du logger på Digital Post.

Klik på "Ny besked" øverst i venstremenuen i din indbakke. 

Herfra bliver du ført ind til "Skriv ny besked".

 

Skriv en besked 

Digital Post, Skriv en besked

  1. Vælg din modtager: Søg efter en myndighed eller vælg myndighed - se hvordan på de næste to billeder.
  2. Skriv i emnefeltet hvad din henvendelse drejer sig om, kort og præcist.
  3. Skriv din besked.
  4. Her kan du vedhæfte filer. Tryk på klipsen for at vedhæfte.
  5. Der er to steder, hvor du kan trykke "Send" for at sende din besked.

Dit digitale brev er nu på vej til den postkasse (her Forældrebetaling i Odense Kommune), du valgte at sende til.

Skriv til myndighed

Digital Post. Når du har klikket "Skriv en ny besked". Her er funktionerne "Søg efter myndighed" og "Vælg myndighed" markeret med rødt omrids.

I feltet "Myndighed" kan du enten 1. søge efter myndighed og kategori eller 2. gå igennem en række trin for at finde myndighed og kategori.

 

Søg efter en myndighed

Digital Post, Skriv ny besked. Her skrives i søgefunktionen til "Myndighed" for at vise søgeresultaterne, der kommer frem, når man skriver "kommune".

Tryk på søgeknappen med luppen på ud fra "Myndighed". Du søger ved at at skrive "kommune", og en række forslag kommer frem.

Du kan også skrive kommunens fulde navn for eksempel Odense Kommune. 

 

Søg efter en kategori

Digital Post, Skriv ny besked. Her skrives i søgefunktionen til "Kategori" for at vise søgeresultaterne, der kommer frem, når man skriver f.eks. natur for at skrive til naturafdelingen i Odense Kommune.

Tryk på søgeknappen med luppen på ud fra "Kategori".

Du søger ved at at skrive navnet på en kategori, og en række forslag kommer frem. I eksemplet søger vedkommende efter Odense Kommunes naturafdeling.

 

Gå igennem en række trin - vælg kommune eller kategori

Digital Post, Skriv ny besked. Når du har trykket "Vælg myndighed", åbner en boks op, hvor der står "Vælg modtager". Her har du en række muligheder, du kan klikke dig videre fra: Statslige myndigheder, regioner, kommuner og øvrige myndigheder.

Du kan klikke på ‘Vælg myndighed’ og derefter klikke dig igennem nogle trin, hvor du vælger myndighed og evt. en kategori.

 

Digital Post, Skriv ny besked. Når du har trykket "Vælg myndighed" og derefter valg en myndighed, åbner boksen "Vælg kategori". Her kan du vælge en kategori ud fra mulighederne.

 

Videresend besked

Digital Post-indbakke. "Videresend"-funktionerne er markeret med rødt omrids. Når du har trykket "Videresend", åbner en boks, hvor du kan vælge hvem, du vil videresende besked til f.eks. en myndighed, en ikke-krypteret e-mail, eller du kan oprette en Digital Post-modtager

Når du klikker på videresend, får du vist et pop up-vindue. Du kan vælge at videresende til en myndighed, privat e-mailadresse eller til en Digital Post-modtager.

 

Videresend til myndighed eller e-mailadresse

Digital Post-indbakke. "Videresend"-funktionerne er markeret med rødt omrids. Når du har trykket "Videresend", åbner en boks, hvor du kan vælge hvem, du vil videresende besked til f.eks. en myndighed eller en ikke-krypteret e-mail.


Videresend en Digital Post-modtager - 1

Digital Post-indbakke. Når du har trykket "Videresend", åbner en boks, hvor du kan vælge hvem, du vil videresende besked til en Digital Post-modtager. Her kan du vælge, om det skal være til en privatperson eller en virksomhed/myndighed. Derefter skal du indtaste oplysningerne på modtageren og trykke "Send anmodning".

En Digital Post-modtager er en sikker kontakt at sende post til. Du kan oprette både en privatperson og en virksomhed som Digital Post-modtager, der skal godkende anmodningen.

 

Videresend til en Digital Post-modtager - 2

Digital Post-indbakke. Når du har trykket "Videresend", åbner en boks, hvor du kan vælge "Digital Post-modtagere". Her får du et overblik over dine Digital Post-modtagere, da du kan trykke på "Digital Post-modtager" og se dem.

I menuen under "Digital Post-modtagere"  får du et overblik over dine Digital Post-modtagere. Du kan også se, hvem der har dig som Digital Post-modtager.

 

Send et digitalt svar til Odense Kommune

Modtager du en henvendelse fra Odense Kommune, der kan besvares via Digital Post, kan du trykke på knappen "Besvar".

 

Support

Kontakt Digital Posts support, hvis du som borger har brug for hjælp til offentlig Digital Post, på: 
Telefon: 33 98 00 33

Åbningstider:
Mandag-fredag kl. 08:00-20:00
Weekend og helligdage kl. 10:00-16:00

Borgmesterforvaltningen