Opret/forny parkeringslicens
Her kan du bestille parkeringslicenser - også kaldet beboerlicenser - hvis du bor i bymidten af Odense Kommune.
Selvbetjening
-
Opret/forny parkeringslicens
Parkeringslicens
Opret/forny en beboerlicens eller et gæstekort til parkering i bymidten
Ok, jeg er klar
Dokumenter, du evt. skal have klar, inden du bestiller:
- MitID
- Betalingskort, f.eks. Dankort eller Master Card
- E-mailadresse og mobilnummer
- Bilens registreringsattest, leasingkontrakt, lønseddel eller ansættelseskontrakt
(eksempelvis som en PDF-fil eller som et billede).
Borgerservice i Borgernes Hus
Østre Stationsvej 15
5000 Odense C
Husk altid at bruge Digital Post til personfølsomme oplysninger.
Digital Post
Åbningstider for telefonisk henvendelse
Mandag Kl. 09.30 - 15.00
Tirsdag Kl. 10.00 - 15.00
Onsdag Kl. 09.30 - 15.00
Torsdag Kl. 09.30 - 17.00
Fredag Kl. 10.00 - 13.00
Personlig henvendelse kun ved forudgående tidsbestilling.
Parkeringslicenser for beboere og erhverv i centrum/uden for centrum
Du kan bestille 1 parkeringslicens pr. husstand med bil, hvis du bor i Odense bymidte. Se kort over licensområder herunder, læs mere om vilkårene for parkeringslicenser og ansøg herunder.
To former parkeringslicens
Du kan bestille to former for parkeringslicens:
- Parkeringslicens til egen bil i centrum eller uden for centrum (1 licens pr. husstand med bil)
- Parkeringslicens til erhvervsdrivende uden for centrum (1 licens pr. cvr-nummer + 1 kundekort)
Licenserne gælder IKKE på betalingspladser.
Parkeringslicensen giver på udvalgte strækninger i de enkelte licensområder mulighed for at parkere ubegrænset ift. den gældende tidsbegrænsning. Men parkeringslicensen er ikke en garanti om en plads. De enkelte strækninger fremgår på kort over licensområderne. Bemærk, at kortene er vejledende, og der tages forbehold for ændringer uden varsel.
Du skal på bilens registreringsattest stå som enten ejer, bruger eller sekundær bruger, for at vi kan udstede en licens til dig.
Du bestiller parkeringslicensen her på siden. Den administreres af BorgerService i Borgernes Hus, mens EasyPark står for opkrævningen.
Pris og periode:
Nye takster fra den 1. januar 2024
Byrådet har den 22. november 2023 besluttet, at taksterne på parkeringslicenser ændres fra den 1. januar 2024.
Det er et af åbningstrækkene i den Grønne mobilitetsplan, hvor det er besluttet at differentiere takster afhængig af køretøj. Der er ønske om at tilgodese nulemissionskøretøjer (100% elbil) frem for fossile køretøjer. Derfor vil takster fastholdes for nulemissionskøretøjer, mens taksten for fossile køretøjer fordobles.
Hvad betyder det for mig?
Differentiering af taksten gælder for beboer- og erhvervslicens. Opretter eller fornyer du en licens fra den 1. januar 2024, koster licensen 1200 kr./år for fossile køretøjer, mens nuværende pris 600 kr./år fastholdes for 100% elbiler.
Da kundelicensen ikke er tilknyttet et reg. nr., kan der derfor ikke differentieres efter køretøj. Prisen for kundelicens, som oprettes eller fornys fra den 1. jan 2024, stiger fra 600 kr./år til 1200 kr./år.
Ændringen af taksten påvirker ikke allerede købte licenser og gælder kun for licenser, som oprettes eller fornys efter den 1. januar 2024.
Kort over området med parkeringslicens i centrum
- Brandts/Slotsområdet
- Filosoffen/Rådhuset
- H.C.Andersen
- Banegårdscenteret
- Vesterbro-kvarteret
- Vandværksområdet
- Skt. Knudsgade-kvarteret / Karen Brahes Vej
- Jagtvejskvarteret
- Glasværks-kvarteret
- Østerbro-kvarteret
- Skibhus Syd-kvarteret
- Christiansgade-kvarteret
- Benediktsgade-kvarteret
- Hunderup Nord-kvarteret
- Munkebjerg Nord-kvarteret
Sådan får du parkeringslicensen
Når parkeringslicensen er betalt og godkendt er licensen aktiv og gælder kun til det køretøj licensen er søgt til. Dette gælder ikke Kundekort, som fysisk sendes med posten efter ca. 3 hverdage.
Har du spørgsmål?
Har du spørgsmål, inden du bestiller, så kig på vores side med ofte stillede spørgsmål og svar:
- Jeg har spørgsmål til selve ansøgnings- og bestillingsproceduren
- Jeg har spørgsmål til, hvorfor vilkårene for parkeringslicenser er ændret
Bestil din parkeringslicens
- MitID
- Betalingskort, f.eks. Dankort eller Master Card
- E-mailadresse og mobilnummer
- Bilens registreringsattest, leasingkontrakt, lønseddel eller ansættelseskontrakt
(eksempelvis som en PDF-fil eller som et billede).