Spring til indhold
Nyhed

560 odenseanere har endnu ikke taget stilling

30-10-2016

Tirsdag den 1. november udløber 4893 odenseaneres midlertidige fritagelse for obligatorisk Digital Post. 88,2 % af dem har siden slutningen af august i år været forbi Borgerservice og fået fornyet deres fritagelse. Godt 30 af de midlertidig fritagne borgere har i samme periode valgt at tilmelde sig Digital Post. De resterende ca. 560 odenseanere vil – hvis de ikke handler inden den 1. november – blive automatisk tilmeldt Digital Post.

 

Alle berørte 4893 odenseanere modtog i slutningen af august et orienteringsbrev i deres fysiske postkasse om udløb af deres fritagelse for Digital Post. Af brevet fremgår det, at midlertidige fritagelser tildelt i perioden 1. marts 2014 til 31. december 2014, udløber 1. november i år.

 

Man har tre valgmuligheder i forbindelse med udløb af den midlertidige fritagelse:

1. Man kan bestille NemID og derefter oprette en digital postkasse

2. Man kan bestille NemID og afvente automatisk tilmelding 1. november 2016

3. Man kan henvende sig på Borgerservice og i fællesskab med borgerrådgiveren vurdere:

- om du vil anmode om forlængelse af den midlertidige fritagelse,

- om du vil anmode om en permanent fritagelse,

- om du er klar til Digital Post, evt. med støtte fra bibliotek eller Borgerservice.

 

Vil man i gang med Digital Post, kan man finde vejledninger i brug af Digital Post på www.odense.dk/post

Vælger man at tage Digital Post i brug, er det også muligt at give læseadgang til en pårørende, så der er flere, der kan holde øje med posten.

 

Vil man have forlænget sin fritagelse for obligatorisk Digital Post, skal man møde personligt op i Borgerservice. Det er ikke muligt at sende en ansøgning. Er man forhindret i at møde op, kan man give en fuldmagt til en bekendt eller en pårørende, som så anmoder om fritagelse på ens vegne. Det skal ske på en særlig blanket, som man kan finde på www.klxml.dk/KLB/Blanket/Gaelder/fd001f.pdf eller hente i Borgerservice.

 

Odenseanere med permanent fritagelse skal ikke tage stilling på ny

 

De fleste fritagelser for Digital Post er permanente, og det fortsætter de med at være. Ved udgangen af august i år var 9810 odenseanere fritaget for obligatorisk Digital Post. Er man permanent fritaget for Digital Post skal man derfor ikke gøre noget og har derfor heller ikke fået et brev om sin fritagelse.

 

Midlertidige fritagelser tildelt efter 1. januar 2015, udløber først efter minimum 2 år. Odenseanere med en sådan fritagelse skal derfor ikke gøre noget her i 2016 og har derfor heller ikke modtaget et orienteringsbrev herom.

Opdateret 30-10-2016