Spring til indhold
Nyhed

Sluttidspunkt for overgangen til MitID rykker til efteråret 2022

09-05-2022

På grund af øget pres i Borgerservice landet over, rykker Digitaliseringsstyrelsen slutdatoen for, hvornår alle skal have fået MitID, til den 31. oktober 2022. Det giver borgere, der skal have hjælp i Borgerservice, mulighed for at nå det på trods af lange ventetider. Udrulningen foregår fortsat i højt tempo, så flest mulige er flyttet pr. 30. juni 2022.

I alt skal omkring 5 mio. borgere have MitID, og ca. 3,4 mio. borgere har allerede fået MitID. Hver uge får ca. 150.000 borgere MitID. Alle NemID-brugere skulle have fået MitID senest den 30. juni i år - dette sluttidspunkt rykker nu til den 31. oktober 2022.

Ekstraordinær travlhed

Sluttidspunktet rykker på grund af det ekstra uforudsete pres på Borgerservice landet over, som følge af de ekstraordinære situationer som flygtningestrømmen fra Ukraine, ændrede pasregler og en folkeafstemning om forsvarsforbeholdet. Det betyder, at det i Borgerservice rundt om i landet er svært at tilbyde tilstrækkeligt med tider til borgerbetjening. Derfor vil der være borgere, der ikke kan nå at få MitID inden udgangen af juni 2022.

Digitaliseringsstyrelsen har sammen med bankerne besluttet at rykke sluttidspunktet med fire måneder for at give alle borgere mulighed for at komme med over.
Få MitID, når det bliver din tur
Udrulningen af MitID fortsætter, så flest mulige har fået MitID pr. 30. juni 2022. Det nye sluttidspunkt ændrer ikke ved, at du skal sørge for at få MitID, inden tidsfristen fra din bank udløber. Du får besked i din mobil- eller netbank om, når det er din tur til at få MitID. De fire ekstra måneder er først og fremmest for at sikre, at Borgerservice landet over kan imødekomme alle borgere, der har brug for hjælp til at få MitID.

Læs mere om MitID her.

Har du brug for hjælp til MitID?

Kontakt den supportenhed, der henvises til i den besked, du har fået om at gå over til MitID. Det vil være enten din egen bank eller MitID-support på telefonnummer 33 98 00 10.

Er du af din egen bank eller MitID-support blevet henvist til at få hjælp i Borgerservice, står vi klar til at hjælpe dig.

For hjælp i Borgerservice - husk da altid disse 6 ting:

  1. Bestil tid til Hjælp til MitID
  2. Overvej på forhånd hvilket bruger-id på mindst 5 tegn, du vil benytte til dit MitID. Du kan ikke bruge dit cpr-nummer
  3. Din smartphone (hvis du har en)
  4. Gyldig legitimation til MitID – læs her hvilke former for legitimation, du kan anvende
  5. MitID er personligt og må ikke anvendes af andre end dig selv. Dit bruger-id samt adgangskode må derfor ikke kendes af andre end dig selv.
  6. Da MitID er personligt, vil oprettelsen i Borgerservice foregå uden overværelse af eventuel medfølgende ægtefælle, børn eller andre pårørende – disse bedes vente i venteområdet.

Borgmesterforvaltningen