Pullerter skal skabe mere tryghed i Odense bymidte
Odense skal være mere tryg at færdes i for handlende og erhvervsdrivende. Derfor bliver der sat pullerter op fem steder omkring gågaden i løbet af efteråret og vinteren 2025-2026. Pullerterne placeres på Gråbrødre Plads og Fisketorvet
Når entreprenør Marius Pedersen går i jorden sidst i september er det for at etablere fem nye pullerter på Gråbrødre Plads og Fisketorvet. Der er tale om automatiske hæve-/sænke-pullerter, som suppleres med plantekummer og cykelparkering, hvor det er nødvendigt for at sikre en passende afspærring.
Det nye tiltag skal skabe tryghed for både handlende og butiks- og cafe-/restaurationsejere ved at gøre det sværere at køre i gågaden uden lovligt ærinde.
Pullerterne skal altså bremse uønsket kørsel i gågaden, men også virke hensigtsmæssigt i hverdagen for alle dem, der benytter bymidten. Det skal være nemt og smidigt at bruge systemet for dem, der har behov for at køre ind i området - lige fra erhvervsdrivende med særligt ærinde, over borgere, der bor i gågaden, til brandbiler og patruljerende politibiler og ambulancer.
Pullerterne vil være åbne alle dage fra 04-11, hvor der foregår varelevering. Herefter vil de hæves, og man vil kun kunne få adgang med en gyldig tilladelse.
- Det skal være trygt at færdes i Odenses dejlige midtby og benytte de mange attraktive butikker, restaurationer og kulturtilbud, som vi har her. Derfor er det godt, at der nu bliver sat pullerter op på udvalgte steder. Det er et godt skridt på vejen mod at gøre vores by endnu mere tryg og sikker, siger by-og kulturrådmand Søren Windell.
Adgang til systemet
Som udgangspunkt skal et af følgende kriterier være opfyldt for at få en gyldig tilladelse:
• Du er beboer eller erhvervsdrivende med egen p-plads med adgang fra gågaden og egen bil og har ikke andre muligheder for at komme ind til din p-plads.
• Du har et akut ærinde (f.eks. beredskab eller døgnservice).
• Du har et ærinde, der af andre årsager ikke kan passe ind i det tidsrum, hvor der er åbent.
Om der gives tilladelse i forhold til dette kriterium, afhænger af ærindes karakter, og du kan derfor ikke være sikker på at få en tilladelse.
I god tid inden systemet sættes i drift, får relevante personer direkte besked om, hvordan systemet fungerer, og hvordan de søger tilladelse.
Får man en tilladelse, vil den primære løsning til at sænke pullerterne være via sms. Her sender man en sms til pullerten, og den vil herefter sænke sig. Har man behov for en manuel løsning, kan man få udstedt en chip, som skal placeres på pullerten.
Gråbrødre Plads og Fisketorvet
Der sættes pullerter op på Gråbrødre Plads og Fisketorvet. På Gråbrødre Plads etableres der automatiske hæve-/sænke-pullerter i Jernbanegade, Asylgade og Sankt Gertruds Stræde. Og på Fisketorvet etableres der automatiske hæve-/sænke-pullerter på Nørregade. Dansestræde lukkes permanent med pullerter, som kun kan sænkes under særlige omstændigheder.
Tidsplan
I slutningen af september går entreprenøren Marius Pedersen A/S i gang med anlægsprojektet. Når anlægsarbejdet er afsluttet, udføres test og afprøvninger, og systemet forventes at blive sat gradvist i drift fra februar 2026.
Baggrund og yderligere information
Baggrunden for projektet kan læses i Budgetforliget 2021 (side 18).
Mere information om systemet kan læses på www.odense.dk/byrum.
Søren Windell, By- og kulturrådmand, Odense Kommune, 3070 3693
Anders Skovgaard Madsen, Kontorchef, Fritid, Park og Vej, By- og Kulturforvaltningen, Odense Kommune, kontakt via pressetelefon 6551 2080