Spring til indhold
Nyhed

Luften i Odense bliver renere med nye regler for dieselpersonbiler

01-12-2022

Ældre dieseldrevne personbiler skal fra 1. oktober 2023 have monteret et partikelfilter for at køre inden for Ring 2. Det har Odense Byråd vedtaget for at mindske luftforureningen i byen.

Snart bliver luften renere og sundere i Odense.

Et enigt byråd har besluttet, at ældre dieselpersonbiler skal have monteret et partikelfilter for at kunne køre på vejene inden for Ring 2.

Den nye regel træder i kraft 1. oktober 2023 og vil typisk gælde for dieseldrevne personbiler, der er indregistreret før 2011. Dem er der op mod 2.000 af i Odense Kommune.

- Vi bliver nødt til at stille krav til de biler, der kører i vores by, så vi alle kan indånde en renere luft. Det handler om bedre sundhed for både børn og voksne, siger klima- og miljørådmand Tim Vermund (S).

Tilskud til filter

Det koster cirka 6.000 kroner at få monteret et partikelfilter, og for bilejere med en skattepligtig indkomst under 300.000 kroner om året er det muligt at få et tilskud på 2.000 kroner via Miljøstyrelsen.

Samtidig undgår bilejeren fremover at betale 1.000 kroner årligt i partikeludledningsafgift.

Odense Kommune har siden 2010 haft en miljøzone inden for Ring 2 med regler for dieseldrevne lastbiler og busser. I 2020 blev miljøzonen udvidet til også at gælde for varebiler, og nu skærper Odense Byråd altså kravene, så ældre dieselpersonbiler ligeledes skal have monteret et partikelfilter for at få adgang til miljøzonen.

Ud over Odense har også kommunerne København, Frederiksberg, Aarhus og Aalborg miljøzoner, og det er en lovændring fra marts 2022, der giver de fem kommuner mulighed for skærpelsen.

En sundere by

Ifølge Nationalt Center for Miljø og Energi vil de nye krav til partikelfiltre mindske luftforureningen med cirka 40 procent for udstødningspartikler og 10 procent for de skadelige NOx-gasser.

Hvert år dør cirka 4.000 danskere for tidligt på grund af luftforurening, og dieseludstødning øger risikoen for blandt andet at få lungekræft. Tim Vermund er derfor optaget af at nedbringe forureningen.

- Luftforureningen forsvinder ikke af sig selv, og med skærpede krav til partikelfiltre på de ældre dieseldrevne personbiler kan vi tage et vigtigt skridt i den rigtige retning mod en sundere by, siger han.

Tjek din dieselbil

Frem mod 1. oktober 2023 vil ejere af de ældre dieselpersonbiler få brev i e-Boks fra Miljøstyrelsen om de nye regler i miljøzonen. Og ved at slå op i Motorregistret på www.motorregister.skat.dk kan bilejere selv undersøge, om deres bil allerede har et partikelfilter.

Odense Kommune råder også over køretøjer uden partikelfilter. Der forventes derfor en udgift på cirka 200.000 kroner i 2023 til at montere filtre og derudover en investering på 5-10 millioner kroner i en udskiftning af kommunens ældre dieselbiler og minibusser.

Fakta

  • Odense Byråd har besluttet, at den eksisterende miljøzone inden for Ring 2 også skal gælde dieselpersonbiler. Det betyder, at ældre dieseldrevne personbiler skal have monteret et partikelfilter for at få adgang til miljøzonen.
     
  • Miljøstyrelsen står for kontrollen, der sker digitalt ved at aflæse nummerplader inden for miljøzonen. Kørsel i en dieselpersonbil uden partikelfilter kan udløse en bøde på 1.500 kroner.
     
  • Det er muligt at søge om dispensation for kravene i miljøzonen, hvis det for eksempel ikke er muligt at montere et godkendt partikelfilter på en specifik bilmodel. Det er Miljøstyrelsen, der behandler ansøgninger om dispensation.

Læs mere om de nye regler på www.miljoezoner.dk.

Kontaktinformation

Tim Vermund, klima- og miljørådmand, tlf. 40 22 88 75

Miljoezone i Odense Kommune.jpeg