Spring til indhold
Nyhed

Eksperter rådgiver Odense om børns digitale dannelse

01-03-2019
 

Bliver børn afhængige af al den skærmtid? Udsættes de for digital kriminalitet på nettet? Hægtes pigerne af udviklingen? Og hvordan bliver det barnet, der styrer teknologien, og ikke omvendt? Blandt andet ud fra de spørgsmål skal et Advisory Board nu hjælpe Odenses politikere med at lægge en strategi for digital dannelse af byens børn.

 
 

Foto: Odense Kommune

 
 

De otte eksperter, der repræsenterer både teknologisk begejstring og skepsis, stempler for alvor ind i arbejdet, når der på tirsdag 5. marts er første workshop for Odense Kommunes økonomiudvalg, forvaltningsdirektørerne og det nye Advisory Board.

Blandt dem, der skal sikre indsigt, udsyn og fremsyn i processen er IT-guru og ophavsmand til videnscentret 'Innovation Lab', Preben Mejer, psykolog og forfatter Ulla Dyrløv, der i foråret er aktuel på TV 2 i programmer om børns digitale liv, og den succesfulde lokale iværksætter inden for robotteknologi, Esben Østergaard.

- Teknologi har igennem mange århundreder forbedret vores liv. De færreste ønsker sig for alvor tilbage til en tid med høj børnedødelighed og korte slidsomme liv. Samtidigt har ny teknologi altid udfordret tidligere måder at arbejde og leve på. Det er disse fordele og faldgruber, vi har brug for at navigere i.
For tiden er der en tendens til at tænke "teknologi=internet". Klart at vi skal lære børn og unge at navigere på internettet, men det er jo ikke meget anderledes end at lære dem at færdes i trafikken. Der er også brug for, at børn lærer at forstå teknologi og den øvrige verden omkring dem. Der udover også basale menneskelige færdigheder, samt det at lære at lære. Det vil give Odenses børn og unge de bedste muligheder for at klare sig i den fremtid, vi kigger ind i, siger Esben Østergaard.

Balance mellem begejstring, bekymring og beherskelse

Den teknologiske udvikling i form af robotter, kodning og algoritmer har gjort sit indtog i Odenses børnehuse, skoler, erhvervslivet og bag hjemmets fire vægge. Samtidig begejstres det lokale erhvervsliv og byrådspolitikerne over, hvordan Odense har slået sin position fast som en af verdens førende byer inden for it-, drone- og robotteknologi.

Nu skal en ti-årig strategi for børn og unges teknologiforståelse og digital dannelse hjælpe byen og dens borgere til at finde den gode balance mellem begejstring, bekymring og beherskelse.

Den første workshop med Advisory Board vil blive fulgt op af en ny workshop den 8. april, der involverer blandt andre fagprofessionelle fra kommunen. Sideløbende med udformningen af strategien har politikerne et ønske om at inddrage borgerne i den offentlige debat om digital dannelse i Robotbyen.

- I Odense har vi ikke bare skabt en national styrkeposition med vores robotklynge - vi har etableret en af de vigtigste robotklynger i verden. Med den position har vi et stort ansvar for, at vores børn og unge er klædt på til at bruge og forstå den teknologi, der omgiver dem. Med et online dilemmaspil har vi allerede inviteret børn og deres forældre til at diskutere de dilemmaer, der kan udspille sig på de sociale medier. Nu vil vi gerne have endnu mere fokus på, at Odenses børn og unge skal reflektere over de faldgruber, der kan være på nettet. Det ser jeg frem til, at det nye Advisory Board skal hjælpe os med, siger Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel.

Digital dannelse i Robotbyen

Odense Kommune har allerede i efteråret 2018 sat digital dannelse på dagsordenen hos forældre og teenagebørn med Dilemmarejsen, der via sms-spørgsmål fik forældre og børn til at tage snakken om, hvordan man begår - og ikke begår - sig på digitale medier.

Og med indsatsen 'Børnene i Robotbyen' er der også allerede sat gang i den digitale ligestilling blandt byens børn. Det betyder, at udviklingen er gået fra, at det er pædagogiske ildsjæle, der har drevet den digitale og robotteknologiske udvikling i enkelte børnehuse og skoler til, at erfaringerne lige nu bredes ud til 15 udviklingsskoler i kommunen - hvorefter de bedste læringsforløb deles til endnu flere.

Den kommende ti-årige strategi for teknologiforståelse og digital dannelse skal sikre, at alle Odenses børn, uanset hvilken bydel, de vokser op i, får et forspring ind i fremtidens digitalt baserede samfund.

Medlemmerne af Advisery Board er kapaciteter inden for hvert sit felt og kan derfor bidrage med forskellige perspektiver og et udsyn, der har været vigtigt for politikerne at få med.

- Det glæder mig, at vi er lykkedes med at samle en gruppe mennesker, som brænder for denne dagsorden. De er teknologisk begejstrede og samtidigt optagede af, hvordan vi mennesker begår os klogt i samspillet med teknologien. Sammen med medlemmerne af Advisory Board vil vi politikere - og byens borgere - nu hæve blikket og tænke hele vejen rundt om det at være en robotby. Ambitionerne er store: Odense skal gå forrest, ikke bare nationalt, men internationalt, siger børn- og ungerådmand, Susanne Crawley Larsen.

Det er et bredt flertal i Odense Byråd, der står bag visionen om at styrke Odense-børnenes teknologiforståelse og digitale dannelse. Pengene kommer fra salget af NGF Nature Energy. Der er afsat 50 millioner kroner over en ti-årig periode.

Medlemmer af Adivsory Board

Marianne Thellersen, Senior Vice President, Innovation and Entreprenuership, DTU

Preben Mejer, CEO Radr. Bestyrelsesformand i Innovation Lab.

Esben Østergaard, CTO, Universal Robots

Harald Reedtz Tokerød, Digitaliseringsrådgiver, Tokerød Plus

Kamilla Jørning Roost, Salgschef, Uddannelses- og forskningsområdet, Microsoft Danmark

Henning Andersen, Uddannelsesdirektør, Det Tekniske Fakultet, SDU

Nina Bonderup Dohn, Professor, Institut for Design og Kommunikation, SDU

Ulla Dyrløv, Psykolog, forfatter og foredragsholder, Familiepsykologisk Praksis

Læs mere om Børnene i Robotbyen her

 
 
Kontaktinformation

Peter Rahbæk Juel, borgmester, Odense, peterrj@odense.dk, mob: 30513115
Susanne Crawley Larsen, rådmand, Børn- og Ungeforvaltningen, Odense, sucl@odense.dk, mob: 30604419

 
 

Opdateret 01-03-2019