Nyhed

Dagplejebørn tester skoleelevers evner til at kode digitalt 05-02-2019

 

Der var tale om kontant afregning, da godt 20 af Odenses dagplejebørn i dag afprøvede de apps, som de noget ældre børn fra 5. klasse på Paarup Skole selv har udviklet. Heldigvis virkede spillene efter hensigten ved dagens "fernisering", og det fik dagplejebørnene til at lege med på gulvet.

 
 

Dagplejebørnene deltog entusiastisk i at afprøve skolebørnenes spil. Foto: Odense Kommune

 
 

Det hele foregår via et "wizefloor" - og beskrives bedst som en ipad, der fra loftet projicerer elevernes egne apps ned på et slags interaktivt gulv, hvor dagplejebørnene så skal bevæge sig alt efter, hvordan eleverne har kodet spillene.

5. klasse besøgte i december legestuen, hvor en gruppe dagplejere hver uge samles med hele flokken af dagplejebørn. Her fik eleverne mulighed for at lære målgruppen at kende, inden de tilbage i skolen arbejdede med at kode spil, som de håbede, at de små ville kunne lide.

- Her har vi et lyslevende eksempel på, at kodning giver mening i hverdagen. Eleverne oplever, at det digitale sprog kan omsættes til et helt konkret produkt, der giver værdi for andre, i det her tilfælde de alleryngste børn. En af ambitionerne i vores indsats 'Børnene i Robotbyen' er, at børn kommer til at forstå og beherske teknologi. Kodning er første skridt i retning af at blive i stand til at vurdere, hvornår teknologi gør nytte eller ej, siger Susanne Crawley, rådmand for Børn- og Ungeforvaltningen i Odense.

Dagplejebørnene var selvsagt ikke bevidste om, at de under ferniseringen var i gang med at lege teknologiforståelse ind.

- For børnene er det bare en leg, men vi grundlægger alligevel en forståelse for, at de kan få noget til at ske, ved selv at gøre en handling. Og så er jeg samtidig glad for at kunne "lægge børn til" forsøget, der er med til at motivere skolebørnene til at kode, fordi de kan afprøve det i virkeligheden, siger Gitte Neerfeldt Løv, der er dagplejepædagog i Dagpleje Vest, Odense Kommune. 

Og skoleeleverne var begejstrede for både saltstænger, saftemand og allermest, at de 1-2-årige tog så godt imod deres digitale opfindelser.

- Jeg tror, at de små børn lærer noget af at snakke sammen om spillet, når de skal fortælle, hvilken frugt der er på billedet, eller når de skal finde ud af, hvilken retning på spillepladen de skal gå i. Det har været megafedt for os i klassen at lave spillene, fordi vi ved, børnene lærer noget, de kan bruge fremover. Det er sjovt at være med til - og sjovt at se dem lære, mens de leger, fortæller Frida Schmidt Holst fra 5.B på Paarup Skole.

Læs mere om "Børnene i Robotbyen" her

 
 
Kontaktinformation

Susanne Crawley Larsen, rådmand, Børn- og Ungeforvaltningen, mobil: 30604419
Gitte Neerfeldt Løv, dagplejepædagog, Dagpleje Vest, Odense, mobil: 29790555
Svend Degn, leder, Dagpleje Vest, Odense, mobil: 23727013
Thomas Dollerup Larsen, souschef, Paarup Skole, mobil: 23414617

 
 

Opdateret 05-02-2019