Spring til indhold
Nyhed

Fælles fynsk rekrutteringsservice matcher mere end 2400 virksomheder og ledige

15-12-2017
 

Da ni fynske kommuner i starten af året etablerede Rekrutteringsservice Fyn var målsætningen klar: Ved at etablere én indgang til alle jobcentre og samle alle øens ledige i en fælles rekrutteringsportal, skulle rekrutteringsprocessen gøres nemmere for både ledige og erhvervsdrivende på Fyn.

 
 

I løbet af årets første 10 måneder har Rekrutteringsservice Fyn håndteret knap 2700 rekrutteringsordrer og i 90% af sagerne har rekrutteringsservice formået at koble virksomhedernes rekrutteringsbehov med en ledig.

-       Vi ved, at flere fynske virksomheder har udfordringer med at rekruttere de rette medarbejdere, og dét samtidig med at vi også har en lang række ledige borgere gående. Derfor etablerede vi Rekrutteringsservice Fyn med en stærk tro på, at vi igennem samarbejdet kunne sikre ens og bedre service for både ledige og erhvervsdrivende på hele øen. Når vi kigger på tallene for de første 10 måneder, kan vi vist godt kalde Rekrutteringsservice Fyn en succes, siger Steen Møller, rådmand for Beskæftigelses- og Socialforvaltningen i Odense Kommune.

Rekrutteringsservice Fyn søger på tværs af øen, såfremt en virksomheds arbejdskraftsbehov ikke kan opfyldes med lokal arbejdskraft. I 10% af de sager, der håndteres i jobcentrene, er rekrutteringen sket på tværs af kommunegrænserne.

Opkvalificering, koordinering og samarbejde
Udover at skabe bedre muligheder for rekruttering, har Rekrutteringsservice Fyn også fokus på opkvalificering af øens ledige, så de lediges kvalifikationer i højere grad matcher virksomhedernes efterspørgsel.

-       Vi har igennem Rekrutteringsservice Fyn haft mulighed for at koordinere og samarbejde om en række opkvalificeringstiltag. Tiltag som vi i nogle tilfælde kun har kunnet tilbyde i kraft af, at vi har puljet vores ressourcer og ledige, da langt de fleste kursusforløb kræver et minimumsantal af kursister for at kunne gennemføres. Det er godt, gammeldags samarbejde i kommunerne, der hjælper både de ledige og virksomhederne, fortæller Dan Gørtz, Formand for Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalget i Assens Kommune.

De ni kommuner har blandt andet haft mere end 100 borgere igennem et brancheskiftkursus målrettet bygge- og anlægsbranchen og aktuelt arbejdes der med et projekt målrettet robotindustrien.

De ni involverede kommuner er:
Assens Kommune, Faaborg-Midtfyn Kommune, Kerteminde Kommune, Langeland Kommune, Nordfyns Kommune, Nyborg Kommune, Odense Kommune, Svendborg Kommune og Ærø Kommune.

 
 
Kontaktinformation

Assens: Dan Gørtz, Formand for Erhvervs-og Beskæftigelsesudvalget, tlf. 2911 9249, dango@assens.dk

Faaborg-Midtfyn: Mette Haugaard Frederiksen, Formand for Arbejdsmarkedsudvalget, tlf. 7253 1700, methf@fmk.dk


Kerteminde: Jens-Arne Hansen, Formand for Arbejdsmarkedsudvalget, tlf. 2044 5318, pol-jah@kerteminde.dk

Langeland: Ulrik Kølle Hansen, Formand for Erhvervs-, Turisme- og Beskæftigelsesudvalget, tlf. 6256 2142, ulkh@langelandkommune.dk


Nordfyns:Formand for Arbejdsmarkedsudvalget Kim Johansen, tlf. 30577094, kjo@nordfynskommune.dk

Nyborg: Formand for Beskæftigelsesudvalget i Nyborg Kommune, Vibeke Ejlertsen, tlf.40827254, vej@nyborg.dk

Odense: Steen Møller, rådmand for Beskæftigelses- og Socialforvaltningen, tlf.5148 1920, sm@odense.dk

Svendborg: Henrik Nielsen, Formand for Erhvervs-, Beskæftigelses- og Kulturudvalget, tlf. 2392 4979, nielsen@svendborg.dk

Ærø: Carl Jørgen Heide, Formand for Kultur- og Socialudvalget, tlf. 2961 3466, cjh@aeroekommune.dk

 
 

Opdateret 15-12-2017