Spring til indhold
Nyhed

Leverandør til Odense Kommune? Brug NemHandel fra 1. maj

30-04-2011

Fra 1. maj 2011 bliver det et krav, at du som leverandør til Odense Kommune fakturerer via NemHandel. Det er også et krav, at formatet på den elektroniske faktura ændres til OIOUBL i stedet for som hidtil OIOXML. Dette krav gælder bredt i forhold til alle offentlige myndigheder
 

Hvad er NemHandel?

NemHandel er Danmarks nye standard for elektronisk fakturering. Fordelene ved NemHandel er, at det nu bliver let for virksomhederne selv at sende elektroniske fakturaer direkte fra deres PC via internettet til myndighederne. NemHandel gør det også muligt at fremsende rykkere og forretningskvitteringer elektronisk til myndighederne. Læs mere her: http://www.nemhandel.dk/om-nemhandel

Dine Muligheder som Leverandør

Med overgangen til NemHandel er der som leverandør til Odense kommune og resten af det offentlige i Danmark, fremover fire muligheder for at sende fakturaer:

  • Brug dit økonomisystem
    Hvis dit økonomisystem både kan skabe og sende NemHandel-fakturaer:
    Du er allerede klar til NemHandel. Spørg din systemleverandør, hvordan du kommer i gang.

  • Brug dit økonomisystem + NemHandel-programmet
    Hvis dit økonomisystem kan skabe, men ikke sende NemHandel-fakturaer:
    Brug NemHandel-programmet til at sende med. Når dit økonomisystem har skabt en NemHandel-faktura, sørger NemHandel-programmet for, at den bliver afsendt. Få din leverandør af økonomisystem til at hjælpe dig i gang.
    Download NemHandel-programmet GRATIS her.  

  • Brug NemHandel-fakturablanketten
    Hvis dit økonomisystem kan ikke skabe NemHandel-fakturaer, eller du har ikke et egentligt økonomisystem:
    Brug den elektroniske NemHandel-fakturablanket på www.virk.dk. Fakturablanketten kan kun bruges ved e-handel med den offentlige sektor.
    Download fakturablanketten her. 

  • Betalingsløsning
    Hvis du i dag har en samlet serviceløsning eller bruger LæsInd-Bureau:
    Kontakt din leverandør og undersøg om vedkommende er klar til NemHandel.
    Der findes også firmaer, som tilbyder fakturaservice eller komplette økonomiløsninger, hvor du kan bruge NemHandel mod betaling.

    Her er et par eksempler på firmaer:
    http://www.truelink.dk/
    http://www.nemhandel.net/default.aspx
    http://www.datascanning.dk/  (LæsInd-Bureau)

BEMÆRK: Anvender du i dag Læsind-service
Hvis du som virksomhed i dag benytter dig af læsInd-bureau – skal du være opmærksom på, at der også her vil blive stillet større krav til de fakturaer du fremsender, således at de kan opfylde det nye OIOUBL format.  Kontakt dit læsind-bureau for at høre nærmere om de nye krav.

OIOXML formatet virker til 1. december

For at lette overgangen til OIOUBL har Odense Kommune valgt i en overgangsperiode indtil 1. december 2011 fortsat at kunne modtage fakturaer i OIOXML formatet.

Odense Kommune lukker fra den 1. maj for modtagelse via VANS netværket. Det betyder at, hvis du i dag sender fakturaer til Odense kommune via VANS nettet og ønsker at fortsætte med dette efter den 1. maj 2011, så skal du lave en aftale med din VANS udbyder om at de videresender fakturaen på NemHandelnetværket.

Yderligere information

http://www.nemhandel.dk/faa-nemhandel
www.nemhandel.dk