Spring til indhold

Kandidatlister

Læs om kandidatlister her

Du kan få kandidatlister ved at henvende dig på Rådhuset, Flakhaven 2, Jura, lokale 106.
Du kan også kontakte Lise Merrild på tlf. 6138 4775, mail lmha@odense.dk eller Marie Iuul på tlf. 23601578, mail hmhi@odense.dk.

Der følger en vejledning med til udfyldelse af kandidatlisterne. Det er vigtigt, at du udfylder den korrekt. Der vil også være mulighed for en mundtlig vejledning i forbindelse med udleveringen af kandidatlisterne. Hvis en sådan vejledning ønskes, kan du kontakte Lise Merrild på tlf. 6138 4775, mail lmha@odense.dk.

 

Hvis partiet allerede er valgt ind i byrådet

Hvis partiet allerede er valgt ind i Odense Byråd, kan partiet anmode om fritagelse fra kravet om at indsamle underskrifter fra et mindsteantal stillere. Dette gælder for partier, der er valgt ind i Odense Byråd ved kommunalvalget i 2021, og fortsat er repræsenteret i byrådet tirsdagen 9 uger før valgdagen (16. september 2025) Hvis betingelserne ikke er opfyldt, skal partiet indsamle underskrifter fra minimum 50 stillere, ligesom alle øvrige partier, der ønsker at stille op.

Man kan ansøge om fritagelse fra kravet om stillere på kandidatliste.

 

Hvis du stiller op på en ny liste

Hvis du stiller op på en helt ny liste eller på en liste, der ikke opfylder betingelserne for at blive fritaget for kravet om indsamling af underskrift fra et mindsteantal stillere, skal du som nævnt ovenfor have underskrift fra et mindsteantal på 50 stillere, der opfylder valgretsbetingelserne.

Det er fornuftigt at indsamle yderligere 10-15 stillere, idet folk kan fraflytte kommunen eller kan afgå ved døden og dermed ikke længere opfylder betingelserne for at være stiller.

 

Bemærk, at der i valgloven er indført et forbud mod ens listebetegnelser i samme kommune.

Hvis der i samme kommune indleveres to eller flere kandidatlister, der ønsker samme listebetegnelse, træffer valgsekretariatet straks afgørelse om, hvilken kandidatliste der kan anvende den ønskede listebetegnelse.

Afgørelsen træffes ud fra følgende kriterier, der er fastlagt i valgloven:

  • Kandidatlister for et parti, der pr. 1. august i valgåret er opstillingsberettiget til Folketinget, skal som listebetegnelse anvende partiets navn til folketingsvalg eller en betegnelse, hvori dette navn indgår.
  • Andre kandidatlister kan som listebetegnelse ikke anvende navnet på et af de partier, der er opstillingsberettiget til Folketinget, en betegnelse, hvori dette navn indgår, eller en betegnelse, der kan give anledning til, at kandidatlisten forveksles med kandidatlister for ét af disse partier.
  • Som listebetegnelse kan ikke anvendes enkelte bogstaver eller en kombination af bogstaver, der ikke danner et ord.
  • En listebetegnelse kan ikke anvendes af en kandidatliste, hvis det ved endelig dom er fastslået, eller der i øvrigt er grund til at antage, at en anden har eneret til denne.
  • Er der indleveret flere kandidatlister med samme listebetegnelse i samme kommune, træffer Valgbestyrelsen afgørelse om, hvilken kandidatliste eller hvilke kandidatlister der ikke kan anvende den angivne listebetegnelse. Valgbestyrelsens afgørelse træffes efter følgende kriterier:
  1. En kandidatliste, der ved det seneste kommunalvalg opnåede repræsentation i byrådet under den angivne listebetegnelse, og som 11 uger før valgdagen fortsat er repræsenteret i byrådet under den angivne listebetegnelse, har fortrinsret til at anvende denne listebetegnelse.
  2. Kan fortrinsretten ikke afgøres efter nr. 1, har en kandidatliste, der ved det seneste valg var opstillet under den angivne listebetegnelse til valget, og hvor mindst halvdelen af kandidatlistens tidligere opstillede kandidater genopstiller til valget, fortrinsret til at anvende den angivne listebetegnelse.
  3. Kan fortrinsretten ikke afgøres efter nr. 1 og 2, går en tidligere indleveret kandidatliste forud for en senere indleveret kandidatliste. Kan fortrinsretten ikke afgøres efter nr. 1-3, foretager Valgbestyrelsen lodtrækning.

Ovenstående finder tilsvarende anvendelse, hvis der er nærliggende risiko for forveksling mellem listebetegnelsen for flere indleverede kandidatlister.

 

Indlevering af kandidatlister

Hvis partiet i forvejen er valgt ind i byrådet og ansøger om at blive fritaget for kravet om stillere, kan kandidatlisten/kandidatlisterne indleveres tidligst tirsdag den 2. september 2025 og senest tirsdag den 16. september 2025 kl. 12.

Hvis man stiller op på en ny liste eller en liste, der ikke opfylder betingelserne for at blive fritaget fra krav om stillere (eller ikke ønsker at blive fritaget for at gøre brug af stillere), kan kandidatlisten/kandidatlisterne indleveres tidligst tirsdag den 16. september 2025 og senest tirsdag den 30. september 2021 kl. 12.

Datoerne for begge afleveringsfrister vil blive annonceret i dagspressen.

Når man afleverer sin kandidatliste, har man som regel et ønske om, hvilket bogstav man gerne vil have tildelt, men det er ikke sikkert, man kan få sit ønske opfyldt. Du kan med fordel læse mere om dette i en beskrivelse af tildelingskriterierne for bogstaver til kommunalvalget her.

 

 

Kontrol af kandidatlister

Alle oplysninger på kandidatlisterne om kandidater og stillere kontrolleres, når listen er indleveret.

Valgbestyrelsen får alle kandidatlisterne forelagt på et valgbestyrelsesmøde den 1. oktober 2025.

Hvis man har indleveret og fået godkendt sin kandidatliste på det pågældende valgbestyrelsesmøde, vil kandidatlistens repræsentant herefter modtage meddelelse herom via digital post. Her vil oplysning om tildeling af kandidatlistens bogstavbetegnelse ligeledes fremgå.

 

Orientering om behandling af personoplysninger for kandidater

Læs her om Odense kommunes behandling af dine personoplysninger, i forbindelse med at du har underskrevet sig som kandidat på en kandidatlister til kommunalvalget den 18. november 2025.

 

Hvor får jeg yderligere oplysninger?

Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til Lise Merrild på tlf. 6138 4775 eller mail lmha@odense.dk eller Marie Iuul på tlf. 23601578, mail hmhi@odense.dk.

 

Borgmesterforvaltningen