SMS-service ved krisesituationer
Kommunen informerer borgere via SMS til mobiltelefoner i krisesituationer, hvor hurtig information er vigtig.
Odense Kommune råder over en SMS-service, der bruges til at informere borgere i tilfælde af krisesituationer – fx ved alvorlige hændelser, naturkatastrofer eller andre akutte forhold, hvor hurtig information er vigtig.
Vigtigt at vide
- SMS’er sendes kun til telefonnumre, der er offentligt tilgængelige i telefonbøger og registre.
- Har du hemmeligt eller udeladt nummer, vil du ikke modtage beskeder fra denne service.
- Du behøver ikke tilmelde dig – servicen er automatisk for de telefonnumre, der er offentligt tilgængelige.
Må kommunen sende SMS’er uden samtykke?
Ja. Odense Kommune har lov til at sende varslinger ud til mobil-abonnenter, der har offentlige tilgængelige numre.
Denne service er en del af kommunens beredskab og skal sikre, at vigtig information hurtigt når ud til så mange borgere som muligt i en krisesituation.
SMS-servicen anvendes kun til kommunikation i krisesituationer. Og SMS-servicen vil ikke indeholde personfølsomme informationer, da man som borger i disse tilfælde, skal give aktiv tilsagn til tilmelding.