Spring til indhold
Nyhed

Unge besøger 5.000 husstande: I dialog om transportvaner

16-04-2015

Når gruppen af informationsmedarbejdere fra på torsdag kommer på besøg, vil de også gå i dialog om alle de muligheder, der er i byen - f.eks. delebiler, kollektiv trafik – eller cyklen. Målet er ikke at favorisere en transportform over andre, men at gøre odenseanerne bevidste om, hvad der findes af muligheder i deres by.

 

- Alle mennesker er forskellige og har forskellige behov. Vi håber derfor at gøre folk bevidste om deres valg af transportmiddel – så de tager et aktivt valg, der passer til den givne situation. De behøver ikke at ændre deres vaner radikalt, men med samtalen i baghovedet, så tager de måske cyklen næste gang, de skal handle eller i motionscentret, fortæller trafikplanlægger Troels Andersen.

 

- For nogle kan det også være en øjenåbner – hvor det f.eks. viser sig, at en delebil er mere oplagt end at købe en bil – eller at en elcykel kan være en løsning frem for at investere i en bil nr. 2. Det kan være transportformer, som de ikke har overvejet som muligheder, siger Troels Andersen.

 

Bag om projektet

Projektet ’Personlig markedsføring ved bopælen’ er en del af Odense Kommunes Mobilitetsplan, og formålet er at komme i dialog med odenseanerne og sætte bæredygtig transport på dagsordenen. I løbet af to måneder vil op til 5.000 husstande få besøg.

 

Den personlige dialog har tidligere vist sig at have en god effekt og give større forståelse hos den enkelte – blandt andet ved et lignende projekt i Odense i 2006. Dengang faldt deltagernes bilture med 9 % og samtidig steg antallet af busture med 58 % og togture med 54 %.

 

Læs mere om projektet, og om hvor informationsmedarbejderne kommer på besøg på www.cyklisternesby.dk

Opdateret 03-08-2015