Ny hotline tilbyder hjælp til selvhjælp på kommuners hjemmesider
Flytning, nyt pas og byggetilladelser. Det er blot noget af det, man selv skal søge om og melde på kommunernes hjemmesider. Og selvbetjeningsløsningerne bliver flere og flere. Men når det driller med at finde ud af dem i de sene eftermiddags- og aftentimer, hvor man typisk bruger dem – ja så er hjælpen ikke til stede, fordi kommunen lukker kl. 15.
Sådan har virkeligheden været indtil nu. Men 2. februar åbner 19 ud af 22 kommuner i Region Syddanmark en fælles hotline, borgerne kan ringe til hver dag fra kl. 15 til 21 undtagen fredag og lørdag.
- Vi har i Odense taget initiativ til den fælles Hotline Syddanmark. Vi vil nemlig gerne yde en effektiv hjælp og guide borgerne nemt og hurtigt til det digitale Danmark. Kommunernes selvbetjeningsløsninger ligner hinanden, så det var oplagt at gå sammen om at løse udfordringen med at yde hjælp til borgerne udenfor ordinær arbejdstid, fortæller rådmand Steen Møller (K) fra Social- og Arbejdsmarkedsforvaltningen.
Medarbejderne i de 19 kommuner vil sidde ved telefonerne på skift– og kan hjælpe borgerne uanset hvilken kommune, de ringer fra. Medarbejderne har et godt kendskab til hinandens hjemmesider. Der er tale om et pilotprojekt, der løber til udgangen af 2015, for at afdække behovet for en hotline. Men er behovet til stede, er også viljen til at videreføre hotlinen til stede.
- Der kommer hele tiden nye selvbetjeningsløsninger, så vi forudser, at der vil være et permanent behov for hotlinen, siger Steen Møller.
De medvirkende kommuner er: Assens, Billund, Esbjerg, Fanø, Fredericia, Faaborg-Midtfyn, Haderslev, Kolding, Langeland, Middelfart, Nyborg, Odense, Sønderborg, Svendborg, Tønder, Varde, Vejen, Vejle og Ærø.
Man kan ringe til Hotline Syddanmark på tlf: 70 20 40 21