Spring til indhold
Nyhed

Odense Kommune hjælper iværksætterne

12-11-2012

-ErhvervsKontakten i Odense virker rigtig godt, og vi har et fremragende samarbejde. Vi har en medarbejder fra ErhvervsKontakten med i planlægningen sammen med en ingeniør. På den måde får vi sat planerne på det rigtige spor med det samme.

Peter Revsbech er administrerende direktør for ordbogen.com i Odense. I forbindelse med planerne om at udvide virksomheden fandt han ud af, at Odense Kommune trodsede de fordomme, han havde om den lokale offentlige myndighed.

Der var ingen nøl og langsommelige beslutningsprocesser. Til gengæld var der initiativ og afklaring, så Peter Revsbech og ordbogen.com undgik det, som ifølge ham er alle iværksætteres fjende: Bureaukratiet.

I denne uge er det international uge for iværksættere. I hele Danmark står Erhvervsstyrelsen og et samarbejde med over 30 offentlige og private virksomheder bag en masse arrangementer, der skal sætte fokus på iværksætternes gode ideer.

Og det er der stort behov for. Det mener Anette Pihl Nielsen, der er leder af iværksætterhuset Stjerneskibet i Odense. Her får cirka 25 virksomheder et fællesskab, sparring, råd om forretningsudvikling og kurser.

-I Danmark er der en stærk lønmodtagerkultur, som blandt andet UGE 46 udfordrer. Der er mange, der går rundt med gode idéer, og dem skal vi have eksponeret, så vi kan få flere til at turde tage springet og blive selvstændige. Samfundets omsætning bliver større og der bliver muligheder for salg og eksport af flere produkter og ydelser, siger Anette Pihl Nielsen.

Ifølge Erhvervsstyrelsen er det dårlige tider for iværksættere. Antallet af nye virksomheder er gået i stå og er lavere, end da finanskrisen tog fart i 2008.

-Iværksættere er idérige og engagerede mennesker med høj energi, og det skal de i endnu højere grad også være nu. De skal gøre deres forarbejde meget grundigt og blandt andet være meget opmærksomme på finansiering, siger Anette Pihl Nielsen. Og hun fortsætter.

-Iværksættere er selvfølgelig forskellige. Der er alt fra højteknologi til kunst og frisører og kokke, der starter for sig selv. Men hvis det for eksempel er en restauratør, der vil åbne en restaurant, er det essentielt, at kommunen giver god støtte og er smidig i sin behandling, siger hun.

Og her kommer idéen om ErhvervsKontakten og én indgang til både kommunale og statslige myndigheder til sin ret. Det siger Lea Stentoft, erhvervspolitisk konsulent fra Dansk Byggeri.

-Det er klart, at det kan tage pusten fra en iværksætter, hvis han som det første møder 10.000 blanketter fra kommunen. De vil jo bare gerne ud over stepperne med den gode idé, og her kan en erhvervskontakt komme ind. Den finder ud af, hvordan man kan hjælpe og hvor iværksætterne kan henvises til, hvis kommunen ikke selv har et tilbud.

Ifølge Lea Stentoft er idéen om ErhvervsKontakten meget efterspurgt. Både hos virksomheder, som føler sig fanget i en kommunal labyrint, og hos kommuner, som gerne vil optimere erhvervsindsatsen.

-I oktober udsendte vi en opskrift på én erhvervsindgang, hvor vi anbefalede ErhvervsKontaktens koncept til andre. Kommunernes Landsforening og flere kommuner har efterfølgende henvendt sig og det tegner jo godt, fortæller Lea Stentoft.

Kontaktinformation:

Mette Beck-Nielsen, kontorchef i ErhvervsKontakten, 24 59 76 39, mebec@odense.dk

Martin Anker Jensen, journalist i ErhvervsKontakten, 29 26 76 90, maraj@odense.dk


Læs også Odense Kommune - den uventede hjælpende hånd

 

Opdateret 03-08-2015