Spring til indhold
Nyhed

Kulturmaskinen får nyt logo

20-08-2008

Kulturmaskinens nye logo"Det statiske logo er dødt! Kulturmaskinen er en levende dynamisk institution, og det skal logoet naturligvis også være!" Sådan lød programerklæringen fra et af Odenses nye progressive bureauer, der vandt den udskrevne konkurrence om et nyt logo til den kommende Kulturmaskine på Brandts.

Stupid Studio vandt med følgende programerklæring: ”Med en levende identitet kan vi for alvor sparke røv (og liv) i det odenseanske kulturliv, og det glæder vi os helt vildt til!" Det var ikke denne tekst, der trak førsteprisen, men det at bureauet også kunne leve op til sin frække målsætning gennem det forslag, de leverede.

Dommerne skrev bl. a. følgende om vinderforslaget:

- Det er godt tænkt
- Et rummeligt, fleksibelt og grundigt gennemarbejdet koncept - grundideen giver mange forskellige anvendelsesmuligheder
- Indeholder det enkle og det meget komplekse i ét udtryk
- Skrifttypen er god og markant
-  Signalgivningen lever op til Kulturmaskinens egne målsætninger og apellerer til fantasien, humor og liv


Udover repræsentanter for Kulturmaskinen deltog inspektør Anna Krogh, Kunsthallen og direktør Jane Ryborg fra Odense Filmværksted i bedømmelsen af de 13 indkomne forslag.

Vinderforslaget er opbygget som en række grundelementer, der sammen med en moderne og stram strifttype peger fremad og understreger Kulturmaskinen som en moderne kulturinstitution. Logoets grafiske grundelementer kan forandres til et utal af kombinationsmuligheder – der vil altid være et dynamisk logo. Også om 10 år.


Det nye kulturhus skabes ud fra målsætningerne i Odense kommunes kulturstrategi. - Derfor har vi ikke en færdig skabelon at putte det ned i, sagde By- og Kulturrådmand Anker Boye ved overrækkelsen af førsteprisen på Amfipladsen på Brandts onsdag eftermiddag.

-Udfordringen er at skabe en helt ny identitet - vel at mærke en identitet der er i overensstemmelse med det indhold, huset kommer til at rumme.
I denne moderne medieverden kommer den visuelle identitet før selve huset og aktiviteterne, sagde Anker Boye.

Kulturmaskinen indrettes med værksteder, koncertsale og et helt nyt spændende gårdrum, Farvergården, der er skabt til udendørs arrangementer.
Kulturmaskinen er både en videreførelse af det bedste fra Badstuen, Internationalt Hus, Studenterhuset, og Magasinet. Maskinen er først og fremmest født ud af kommunens Kulturstrategi som et helt nyt tiltag, der skal skabe nye kulturtilbud og flytte det odenseanske kulturliv op i et højere gear.

Kulturmaskinen åbner d. 31 oktober for publikum.


Yderligere oplysninger
Peder Bach, Kulturmaskinen, tlf: 65512820, mail: peba@odense.dk