Spring til indhold
Nyhed

Giv farmor en røgalarm

01-12-2008

Julegaveræset er startet, og der skal igen findes på julegaver til familiens gamle nisser. Hvad skal det være? Blommer i Madeira? Varme uldne underbukser eller en lille skarp?

Brandvæsenerne er ikke i tvivl. Drop de ligegyldige julegaver og giv farmor en røgalarm i stedet. Den koster fra en flad 50’er. En røgalarm kan redde liv. Både dit eget og din families.

Med den fælles kampagne, "Giv farmor en røgalarm", vil brandvæsenerne i Århus, Aalborg, Tønder, Randers, Odense, Høje-Taastrup og København samt Foreningen af Kommunale Beredskabschefer have de unge til at tænke på familiens ældste, og give dem en røgalarm i julegave. åØåUdover at være den mest udsatte gruppe for dødsbrande, er de ældre nemlig også den befolkningsgruppe, der har færrest røgalarmer i hjemmet.

Med kampagnen håber vi at slå to fluer med ét smæk: de unge får løst deres julegaveproblem, og farmor får en røgalarm, som den unge naturligvis husker at hjælpe farmor med at sætte op i loftet.

Kampagnen kører i uge 49 - 52 og bliver skudt i gang med en helsides annonce, postkort og en SMS-konkurrence i Chili, en internetkonkurrence på chili.dk og plakater på alle større uddannelsesinstitutioner i de syv byer. Kampagnen når også sit publikum via k-kort på caféer i de fire største byer, plakater på de store infotavler i Århus og Aalborg og via en Facebook-gruppe.

Læs mere på kampagnens hjemmeside www.redfarmor.dk.

Med overskriften "Giv farmor en røgalarm" tager vi tråden op fra Brandbevægelsens røgalarmskampagne i november, hvor der blev sat røgalarmer op hos ældre borgere i ni kommuner.

FAKTA

· Hvert år rykker brandvæsenerne ud næsten 40.000 gange.

· Ved mere end 18.000 af disse hændelser er der reel brand ved brandvæsenets ankomst.

· Over en tredjedel af disse brande finder sted i beboelse.

· Hvert år omkommer omkring 70 personer i brande i Danmark.

· Ældre over 67 år er stærkt overrepræsenteret i statistikken over dødsbrande (mere end 40 %), men de udgør kun 13 % af befolkningen.

· Danskerne er generelt opmærksomme på værdien af at have en eller flere røgalarmer monteret i hjemmet – i 2005 havde 64 % af husstandene således mindst en røgalarm.

· Men det er i gruppen af borgere over 65 år, der er færrest røgalarmer. Og herefter kommer gruppen af 18-25 årige - derfor er disse to grupper målet for kampagnen.

Kilder: Redningsberedskabets statistiske beretning 2007 og Beredskabsstyrelsen Brandstatistik 2005-2006, Forsikring & Pension


Mere information om kampagnen fås hos Beredskabschef ved Odense Brandvæsen og formand for Foreningen af Kommunale Beredskabschefer Peter Staunstrup på telefon 6551 1810 eller Beredskabsinspektør Bertel Kjeldsen på telefon 6551 1840.