Spring til indhold

Odenses erhvervsliv tror på en fremtid med øget vækst

65 erhvervsfolk var samlet i Odense for at sætte skub i en væksstrategi, der skal gøre Odense til lokomotiv i den syddanske region. Odense sætter gang i sin vækststrategi samme dag, som regeringen offentliggør sin globaliseringsstrategi. Og mange af de elementer, som Odense Kommunes erhvervsstrategi vil satse på, stemmer fint overens med regeringens globaliseringsstrategi. Det gælder f.eks. fokus på at højne uddannelsesniveauet, øge antallet af vækstiværksættere og øge produktiviteten.

 

ErhvervskonferenceNogle af Odenses mest kreative og dynamiske hjerner brugte torsdag eftermiddag på at finde frem til Odense-regionens vækstpotentialer. Og der var enighed om, at Odense har potentialet, det gælder bare om at få skabt en fælles platform og få handling bag ordene. -Det er en spændende proces, der er sat i gang og jeg ser et stort potentiale i, at vi får skabt et fælles billede af byens muligheder, udtaler Finn B. Sørensen, adm. direktør i Fionia Bank.

Planen er, at Odense skal have en ny handlingsorienteret erhvervs- og vækstpolitik, som kan skabe mere dynamik og flere arbejdspladser til byen og samtidig gøre byen til den bærende kraft i regionen.

 

-Den første forudsætning for at skabe en ændring er, at man har viljen og dagen i dag viser, at vi har vilje til at gøre noget. Dog er det for tidligt i processen at sige, hvordan det kommer til at gå. Odense og Fyn har potentialet, så hvis vi vil, så kan vi. Jeg tror, at vi har hørt så meget negativt, at vi er klar til at gøre noget, udtaler Bo Stærmose, adm. direktør i Juliana Drivhuse.

 

Eftermiddagen igennem var deltagerne opdelt i grupper: Globalisterne, iværksætterne, kreatørerne, klyngemagerne og innovatørerne kom med forskellige ideer til, hvordan byens potentialer kan udvikles. Spørgsmål som, hvordan skal de etablerede erhverv f.eks. omstille sig til en globaliseret verden? Hvordan skabes flere iværksættere? Og hvordan får vi de højtuddannede til at blive i byen var på dagsordenen. Og hvordan får vi skabt en attraktiv og kreativ by.

 

 

Et af svarene kom fra Henrik Lehmann Andersen, Direktør for Odense Zoo: Her i Odense skal vi ikke skele til andre, men finde vores egne styrkepunkter. Universitetet er gode til at basere deres forskning på kreativitet og det skal overføres til byens kulturliv, som skal gøres mere attraktivt for potentielle tilflyttere. Vi skal bruge både leg og læring til at styrke vores by.

 

Samlet var der opbakning fra både erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner til at skabe ændringer. Vi må stræbe højere og skrue op for ambitionerne og udnytte de mange potentialer, og når vi så har nået de mål, vi har sat os, skal vi sætte overliggeren endnu højere, udtalte administrerende direktør for Carefarm A/S Hans Bøgh-Sørensen. Vi skal finde ud af, hvad vi skal leve af om 10 år og skabe bedre vekselvirkning mellem nye uddannelser og nye erhvervsklynger. Så har vi nogle gode muligheder for at skabe øget vækst.

 

Direktør for Nørgård Mikkelsen Erik Laumand. Udtaler: Vi har alle her forventningen om, at nu må der ske noget. Vi skal en gang for alle snakke os til rette, så vi kan komme til at handle. Jeg håber, at det her kan komme til at gi’ en kickstart for der er helt sikkert en

fremtid og et potentiale. Samtidig er det det rigtige tidspunkt og man kan mærke, at investorerne er ved at få en anden opfattelse af Odense.

 

Det er Odense Kommunes økonomiudvalg og borgmester Jan Boye, der har sat sig i spidsen for den ambitiøse proces, der skal skabe mere vækst og udvikling i Odense.

Processen blev skudt i gang den 20 april, men fortsætter frem til juni. Deltagerne skal arbejde i workshops i perioden fra april til juni. I juni afholdes en konference, hvor deltagerne skal præsentere deres svar på, hvordan Odense-regionens potentialer udvikles.