Spring til indhold

Odense med i front på internettet

Lars og Søren med efternavnene Bom og Fauli skal få danskerne til at bruge internettets selvbetjeningsløsninger mere, når de har kontakt med det offentlige. I de næste 2½ måned kan man i en landsdækkende kampagne se Lars og Søren i tv- og radiospots, plakater, avisannoncer mm.

Odense Kommune er udvalgt til at være én blandt 24 frontløberkommuner i den landsdækkende kampagne. Det betyder, at kommunen sætter særlig fokus på selvbetjeningsløsningerne og sideløbende med den landsdækkende kampagne søsætter en lokal kampagne for odenseanerne.

 

- Flere og flere borgere benytter sig af selvbetjening på kommunens hjemmeside, men vi mangler at få nogle flere med, siger borgmester Anker Boye.

Den landsdækkende kampagne løber fra den 29. august til den 14. november 2005.

I Odense kan man bl.a. opleve Lars og Søren i tv- og radiospots, på plakater på skoler og institutioner, som bushængeskilte i Odense Bybusser, på storskærmen ved Banegårdscentret, som postkort vedlagt borgerrettede breve, på bibliotekerne og folkeregisteret.

I løbet af kort tid vil kommunens telefonsvarere være ændrede, så der også henvises til www.odense.dk, hvis man ringer uden for åbningstid til Folkeregistret, Boligstøtte, Førtids- og Pensionsafsnittet og Frontafsnittet.

Til oktober bliver der mulighed for at borgere og medarbejdere, der ikke er helt fortrolige med internettet endnu, kan komme på kursus, når Klikstart2 kommer til Odense.

 

Intern markedsføring vigtig

Det har været vigtigt for Odense Kommune, at de ansatte er klædt på til kampagnen.

- Vi regner med, at den landsdækkende kampagne vil skabe meget opmærksomhed. Derfor skal alle, der arbejder med opgaver, som kan løses via hjemmesiden, være rustet til at rådgive borgerne, fortæller Christina Kay, der er tovholder på projektet.

Der er bl.a. afholdt interne seminarer for at sikre, at frontpersonalet har samme udgangspunkt og kender til alle de løsninger, man kan bruge via Odense Kommunes selvbetjeningssider.

Også kommunens intranet og personaleblad fortæller de ansatte om kampagnen, og der er holdt møder med ledergrupper i forvaltningerne.

 

- Det at være frontløberkommune i kampagnen er vigtigt for Odense Kommune.

Vores mål er at sætte borgeren i centrum, og det gøres i høj grad ved at opfordre til at bruge selvbetjeningsløsningerne. Det er da smart at man kan ordne mere og mere fra sin egen computer, når man har tid, og med en kop kaffe i hånden, siger Anker Boye.

 

Fakta:

Odense Kommunes kampagne har fokus på:

Flytteguiden, hvor man kan bl.a. ændre adresse, skifte læge, lave elektroniske flyttekort mm.

Din Boligstøtte, hvor man kan beregne, om man kan modtage boligstøtte, samt ansøge om boligstøtte

Pensionsguiden, hvor man f.eks. kan beregne folke- og førtidspension og søge direkte om folkepension, helbredstillæg og varmetillæg

Skattemappen, som mange borgere allerede anvender til at ændre forskudsopgørelse og selvangivelse

Læs mere på www.odense.dk

 

Yderligere oplysninger:

Borgmester Anker Boye, 65 51 10 00

Informationskonsulent Katja Antabi, 65 51 10 21