Spring til indhold
Nyhed

Varme poter bliver næste skridt i Odenses strategi for ny velfærd

01-04-2014

Det er ikke altid, at de indsatser, kommunen har på hylderne, er dem, borgerne efterspørger. Det er heller ikke altid, at medarbejderne i kommunen er de bedste til at opfylde alle behov hos borgerne.

 

Odense Kommune forsøger at gå nye veje og skabe nye former for samarbejder for at kunne imødekomme borgernes behov. Bl.a. ved at tænke frivillige og civilsamfundet ind i indsatserne. Og nu har Odense fået øjnene op for en ny samarbejdspartner, som kan bidrage med noget andet og mere, end hvad de professionelle kan løfte: Nemlig hunden – menneskets bedste ven.

 

Civilsamfundets ressourcer skal sættes i spil

Ideen er opstået på baggrund af erfaringer fra bl.a. Ældresagens besøgshunde og de mange indsigter, som de dygtige medarbejdere i Odense Kommunes "Velfærdsudvikling" har indhentet gennem deres arbejde med forskellige innovationsprojekter:

 

- Vi forholder os nysgerrigt til, hvad der sker i mødet mellem borgerne og medarbejderne, fortæller velfærdsudviklingschef Annette Lund og fortsætter:

 

- Så det har vi nærstuderet, bl.a. gennem observationsstudier. Og her begyndte vi pludselig at ane et mønster i efterspørgsler fra borgerne, hvor medarbejderne følte, de kom til kort. Det handler om det her med at have selskab i dagligdagen, blive lyttet til og så selvfølgelig den fysiske kontakt. Ja kort sagt, så efterspørger mange borgere en trofast ven og følgesvend. Og det er jo en opgave, vi som kommune hverken kan eller skal løfte.

 

Stadsdirektør Jørgen Clausen forventer sig meget af kommunens nye korps:

 

- Vi er nødt til at tænke ud af boksen og spørge os selv, hvordan vi sætter andre, fx civilsamfundets, ressourcer i spil. Derfor er vi i Odense begyndt at interessere os for, hvordan vi aktiverer varme poter som et supplement til de varme hænder. Vi kender det jo allerede fra førerhunde, der hjælper blinde og svagtseende i det daglige. Jeg er overbevist om, at der ligger et kæmpe potentiale gemt her, som vi endnu ikke har tænkt ind i fremtidens velfærdsløsninger. Det potentiale skal bl.a. partnerskabsaftalen med Dansk Kennel Klub nu hjælpe os med at afdække og bringe i spil, udtaler en tydelig begejstret Jørgen Clausen.

 

Sætter tænderne i direktørgruppen og i velfærdsteknologi

Mange ideer er i spil i forhold til, hvilke konkrete opgaver Velfærdsretrieverkorpset bogstavelig talt skal sætte tænderne i som det første. Til en start vil korpsets velfærdslabrador som et forsøg facilitere direktørgruppens møder. Velfærdslabradoren er kendt for at have en beroligende effekt, som i direktørgruppen vil være gavnlig i forhold til at kunne nedtone diskussioner m.m.

 

Derudover vil Odense Kommune teste, om velfærdspulien kan bruges som supplement til eller erstatning for velfærdsteknologi. Et oplagt sted at starte er at teste puliens evner som støvsuger. En del borgere oplever problemer med, at de selvkørende støvsugere ikke kommer ordentligt ud i krogene og heller ikke kan støvsuge møbler o.l. Det kan pulien! Og Odense Kommune går nu i gang med at teste, hos hvilke borgergrupper det kan være relevant at skifte den traditionelle selvkørende støvsuger ud med en puli.

 

Billedtekst til billedet 'velfærdspulien': Velfærdspulien i fuld firspring – det er nemt at forestille sig dens evner som en mulig erstatning for den selvkørende støvsuger.

Opdateret 03-08-2015