Spring til indhold
Nyhed

Ny app viser vej til Odenses mange muligheder

03-02-2012

Odense Kommune lancerer app'en OdenseGuide i AppStore og Android Market og er dermed i fuld gang med at bruge apps til at kommunikere med byens borgere og besøgende.

Store dele af app’ens indhold er blevet til på baggrund af henvendelser fra byens borgere og besøgende. Blandt andet har mange haft svært ved at finde parkeringspladser og offentlige toiletter i byen, og information om legepladser, kælkebakker og kultursteder er også efterspurgt af mange. Informationerne er nu lige til at tage med i lommen.

-OdenseGuiden er startskuddet til at udnytte de nye muligheder, der følger med udviklingen af smartphones, siger projektleder Jesper Gaardboe Jensen. OdenseGuide giver i dag mulighed for at finde vej til parkeringspladserne i byen, men tænk hvis det var muligt at se, hvor der er ledige pladser - lige nu! Det er en af de ting, vi arbejder på, og som vil give mening for de butiksdrivende og borgerne, slutter Jesper Gaardboe Jensen. 


Formidling på stedet
OdenseGuide kan bruges til formidling på stedet. Det giver en ekstra oplevelse, og historierne hænger bedre fast, når man hører om skudhullet i byens våbenskjold, mens man faktisk selv kan finde det. Informationerne er til rådighed, når brugeren efterspørger dem på farten, og ikke kun når rundviseren står klar.

-Med OdenseGuide er der i princippet ubegrænsede muligheder for at formidle i byrummet. Vi undgår skilteskov, og skiltning er dyr i anlæg og drift, fortæller projektleder Jesper Gaardboe Jensen. I Odense har vi i en årrække haft infostandere i byrummene, men de blev udsat for hærværk og påkørsler og var derfor for det meste ude af funktion. Infostanderne er nu fjernet, og nogle af de sparede udgifter til hærværk og drift på infostanderne betaler driften af OdenseGuide.  


Input fra brugerne
-Nu skal vi have fokus på brugervenlighed og indhold, fortsætter Jesper Gaardboe Jensen. Vi vil derfor gerne have brugernes input til app’en. OdenseGuide viser blandt andet vej til byens legepladser, men der mangler fotos af mange. Måske har brugerne et godt foto, vi kan bruge, og så må de meget gerne sende det til os. På den måde får vi alle sammen en endnu bedre app. Informationerne kan også bruges på kommunens hjemmeside, så dem, der ikke har en smartphone, også kan få gavn af dem, slutter Jesper Gaardboe Jensen. 

OdenseGuide er udviklet i samarbejde med den odenseanske IT-virksomhed a2i Systems.

For yderligere oplysninger, gode ideer, ris og ros kig forbi www.odense.dk/odenseguide

Kontakt
Projektleder Jesper Gaardboe Jensen, jgje@odense.dk, tlf. 65 51 25 58.


Fakta: Det smarte ved smartphones
Smartphones kan noget særligt i forhold til andre medier. Indholdet bliver sorteret efter, hvor brugerne befinder sig, der anvendes dynamiske kort og ruteberegning, og det er let at besøge lokaliteternes hjemmesider, foretage et målrettet opkald eller skrive en besked. Alt er altid lige ved hånden. Derudover behøver man ikke at have undersøgt alting hjemmefra. Man kan være mere spontan. 

Fordelene i forhold til en pjece er blandt andet at der spares udgifter til papir og tryk. Indholdet kan løbende opdateres og kan formidles øjeblikkeligt. Brugerne behøver ikke gå på jagt efter pjecen og kommer ikke ud for, at den er ”udsolgt”.