Spring til indhold

Faglig udvikling - dagplejere med viden og hjerte

Vores dagplejere udvikler løbende deres faglige kompetencer. Det giver høj kvalitet i det pædagogiske arbejde og de bedste rammer for børns trivsel og udvikling.

Faglige onsdagsoplæg

Dagplejerne deltager jævnligt i faglige oplæg, som afholdes om onsdagen. Her inviteres tværfaglige samarbejdspartnere, fx sundhedsplejersker, psykologer og andre fagpersoner, til at dele viden og erfaringer om relevante emner. Det kan være temaer som:

  • Børns søvn og søvnrytmer
  • High arousal og low arousal
  • Indkøring af børn i dagplejen

Disse oplæg giver dagplejerne ny viden og inspiration, som de kan bruge direkte i deres daglige arbejde med børnene.

 

Aftenmøder med faglig fordybelse

Ud over de faste oplæg afholder vi også aftenmøder, hvor dagplejerne får mulighed for at dykke endnu dybere ned i det pædagogiske arbejde. Her arbejder vi med temaer som forældresamarbejde, børns tilknytning og mange andre emner, der styrker både den faglige refleksion og det fælles pædagogiske ståsted.

 

Fælles faglig opkvalificering

Alle dagplejere i Odense Kommune har desuden modtaget undervisning i:

  • Sprogklar – med fokus på tidlig sprogudvikling og sprogligt samspil
  • Science og teknologi i dagplejen – hvor nysgerrighed, eksperimenter og teknologiforståelse bringes i børnehøjde

 

Kurser og specialiserede forløb

Derudover har dagplejerne mulighed for at deltage i kurser og kompetenceudviklingsforløb inden for en række pædagogiske områder, blandt andet:

  • Børn, natur og udeliv
  • Læringsmiljøer, børns motorik, sanser og bevægelse
  • Børns leg og en legende tilgang til læring

Disse kurser styrker dagplejernes faglighed og giver dem redskaber til at skabe inspirerende og udviklende læringsmiljøer, både i dagplejehjemmet og i legestuen.

 

En investering i børns hverdag

Når dagplejere udvikler deres kompetencer, kommer det direkte børnene til gode. Det skaber trygge, stimulerende og nærværende rammer, hvor hvert enkelt barn kan trives og udvikle sig i sit eget tempo.