Pædagogik og læreplaner - læring i børnehøjde
I dagplejehjemmene, gæstehusene og i legestuen arbejdes der hver dag med pædagogiske læreplaner, som skaber rammerne for børns trivsel, udvikling, dannelse og læring.
Et fælles pædagogisk grundlag
Dagplejen arbejder med udgangspunkt i det pædagogiske grundlag og de ni centrale elementer, som danner fundamentet for det pædagogiske arbejde:
- Børnesyn
- Dannelse og børneperspektiv
- Leg
- Læring
- Børn i fællesskaber
- Pædagogisk læringsmiljø
- Sammenhæng
- Forældresamarbejde
- Børn i udsatte positioner
Disse elementer er tæt forbundet med de seks læreplanstemaer, som også er en del af dagplejernes daglige arbejde:
- Barnets alsidige personlige udvikling
- Barnets sprog
- Sociale kompetencer
- Kulturelle udtryksformer og værdier
- Natur og naturfænomener
- Krop og bevægelse
Regelforenkling – mere frihed til faglighed
Med regeringens regelforenkling, der trådte i kraft i 2025, er kravet om en skriftlig pædagogisk læreplan blevet fjernet. Det betyder, at dagplejeren fortsat arbejder med læreplanen og dens indhold, men med større frihed til at tilpasse arbejdet til hverdagen og børnegruppen. Evaluering og refleksion er stadig en vigtig del af arbejdet, men nu med mere fokus på faglig dialog og praksisnær udvikling.
Læreplan i praksis – tæt samarbejde og faglig udvikling
I Dagplejen arbejder dagplejerne og dagplejepædagogen tæt sammen om at omsætte læreplanens temaer og det pædagogiske grundlag til praksis i hverdagen. Det sker både i dagplejehjemmene, i gæstehusene og i legestuen, hvor der skabes læringsmiljøer, som tager udgangspunkt i børnenes udvikling og behov.
For at understøtte det pædagogiske arbejde anvender vi forskellige redskaber – blandt andet videomateriale, som bruges til faglig refleksion og dialog. Det giver mulighed for at se praksis udefra, dele erfaringer og udvikle det pædagogiske arbejde i fællesskab.