Spring til indhold
Nyhed

Første kommune i landet: Alle Odenses 6. klasser lærer at kode digitalt

20-06-2019

I Odense Kommune lærer samtlige 6. klasser digital kodning for at blive rustet til en mere og mere digital fremtid. I dag konkurrerede 500 odenseanske børn om at have udviklet det bedste computerspil. Til efteråret følger kommunen op med en strategi med 50 mio. kroner, som bl.a. skal hjælpe børn til at gebærde sig i den digitale verden.

Ejerslykkeskolen vinder første præmie

6.A fra Ejerslykkeskolen fik overrakt deres 1. præmie af børn- og ungerådmanden i Odense, Susanne Crawley Larsen, i en regn af konfetti. Foto: Odense Kommune
 
Med et spil om parkour imponerede 6.A fra Ejerslykkeskolen både de andre elever og dommerpanelet med Frederik Byskov fra Astralis i front. Og her til eftermiddag kunne 6.A derfor kalde sig Odense-mester i digital-kodning.

I løbet af skoleåret har 1600 elever fra 69 klasser på 6. klassetrin i Odense gennemført det såkaldte "Coding Class", hvor eleverne over fire dage bliver introduceret til digital kodning. Eleverne skal bruge deres kreativitet til selv at skabe og kode små computerspil, og i dag kulminerede "Coding Class" med finalen på Dok5000 på Odense Havn.

Børn- og ungerådmand i Odense, Susanne Crawley Larsen, ser store perspektiver i, at alle 6. klasser i Odense Kommune lærer at kode.

- De, der er først med de bedste teknologiske løsninger, gør noget godt for byen og verden. Virksomhederne kommer til at efterspørge unges færdigheder inden for teknologi og kodning, men også unge med et etisk kompas, der kan navigere i den nye teknologis muligheder og faldgruber. Coding Class giver på fornem vis børnene begge dele, siger Susanne Crawley Larsen

13 spil havde kvalificeret sig til finalen i Dok5000

13 spil havde kvalificeret sig til finalen i Dok5000. Alle elever kunne prøve spillene, før de stemte på deres favorit. Foto: Robert Wengler
 

Stort ansvar for børn og unge

"Coding Class" er et eksempel på, hvordan børnene i Odense får en indføring til det digitale liv og arbejdsmarked, men det digitale fokus rækker videre end det. Odense Byråd har besluttet at afsætte 50 mio. kroner, som i de næste 10 år skal bruges til arbejdet med børns digitale dannelse. For det er afgørende at give børn og unge ordentlige forudsætninger for at kunne begå sig i en mere og mere digital verden, mener Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel.

- I Odense vil vi være verdens bedste robotby, og med det følger et stort ansvar - både for at give vores virksomheder de rette medarbejdere og for at ruste vores børn og unge til den digitale verden. Vi kan så meget i det digitale univers, men vi skal også være opmærksomme på faldgruber, som at unge risikerer at leve et isoleret liv foran skærmen, eller at små børn får stukket en iPad i hånden som en digital sut. Vores børn skal lære at styre teknologien og ikke omvendt. Så er jeg også sikker på, at vi både uddanner hele mennesker og på sigt skaber fantastiske medarbejdere for robotvirksomhederne, siger Peter Rahbæk Juel.   

E-sportsstjernen Frederik Byskov fra Astralis var en populær mand at blive fotograferet med

E-sportsstjernen Frederik Byskov fra Astralis var en populær mand at blive fotograferet med. - Jeg ville ønske, at der havde været sådan et arrangement, da jeg gik i skole, sagde Frederik Byskov om Coding Class finalen. Foto: Robert Wengler
 

Digitalt sprog som pensum

"Coding Class"-konceptet er udviklet af IT-Branchen, men i Odense er det i år ungdomsskolen, UngOdense, der har stået for undervisningen. Claus Tjelum Winther, formand i IT-Branchen på Fyn og partner i eCommerce firmaet Oxygen, glæder sig over, hvordan skolerne i Odense har taget konceptet til sig. 

- Det handler om, at børn ikke bare skal være brugere af teknologi, men selv være med til at skabe kreative og innovative løsninger. Derfor er det digitale sprog i dag et lige så vigtigt pensum i skolen, som tal og bogstaver er. Her er Odense gået forrest og vil som den først kommune i landet tilbyder Coding Class til alle 6. klasser. Det er vi stolte af i IT-Branchen og opbakningen fra de lokale it-virksomheder, der arbejder sammen med klasserne, er imponerende. Sammen kan vi ruste børnene til en fremtid, hvor digitalisering og teknologi fylder stadigt mere, siger Claus Tjelum Winther. 

Fakta

  • Til efteråret lancerer Odense Kommune en 10-årig strategi for børns dannelse og uddannelse i "Verdens bedste Robotby". Der afsættes 50 mio. kroner, som kommer fra salget af Nature Energy
  • Odense Kommune er globalt førende inden for robotbranchen med 120 robotvirksomheder, og med strategien ønsker byrådet at klæde børn og unge på til at udnytte de helt særlige jobmuligheder, som robotbranchen tilbyder. Læs mere om Verdens bedste robotby og Børnene i Robotbyen
  • I dag deltog omkring 500 elever i "Coding Class"-finalen på Dok5000 i Odense. Dagen bød bl.a. på forskellige workshops og demonstrationer af de 13 spil, der havde kvalificeret sig til finalen. Et dommerpanel, der blandt andre bestod af Frederik Byskov fra det verdenskendte e-sportshold, Astralis, stod for at kåre vinderen.

Alle fotos med undtagelse af vinderfoto krediteres: Robert Wengler. Kan downloades i høj opløsning under vedhæftede filer

Frederik Byskov fra Astralis nærstuderer et af de 13 spil i finalen i Coding Class

Frederik Byskov fra Astralis nærstuderer et af de 13 spil i finalen i Coding Class. Foto: Robert Wengler

Alle børn i 6. klasse i Odense kan nu tale digitalt

Alle børn i 6. klasse i Odense kan nu tale digitalt. Sproget hedder "scratch" og ser sådan ud. Foto: Robert Wengler

Kontaktinformation

Susanne Crawley Larsen, børn- og ungerådmand, Odense, mobil: 3060 4419
Peter Rahbæk Juel, borgmester, Odense - via presserådgiver Jon Bøge Gehlert, mobil 2115 2910
Claus Tjelum Winther, formand i IT-Branchen på Fyn og direktør i Odense-firmaet Oxygen, mobil: 2673 7048
For flere informationer om Coding Class i Odense: Maria Friis, Områdeleder, UngOdense, mobil: 2612 7832